Gemert wint vijfde thuiswedstrijd op rij

24 november 2019

Gemert heeft zondagmiddag opnieuw goede zaken gedaan. De ploeg van Reinald Boeren pakte voor de vijfde achtereenvolgende keer voor eigen publiek de volle buit. Dit keer werd EVV uit Echt teruggewezen: 2-0.

Gemert speelde zondag alweer de laatste thuiswedstrijd van het kalenderjaar 2019. Het werd een enerverende middag; een open wedstrijd, met veel goede momenten, kansen over en weer, spanning en een – door een zwartwitte bril bekeken – goede afloop.

Bij Gemert keerde Lars Teuben terug op de linksbackpositie. Jens Leijten is hersteld van zijn polsblessure en nam zijn positie op de andere flank in.

Ook bij Gemert-EVV werd stilgestaan bij de strijd tegen racisme. Toen de wedstrijd na een minuut werd vervolgd, boeide die direct. Niet dat het niveau van het voetbal meteen zo hoog was, maar het spel golfde op en neer en beide ploegen kregen kansen.

De eerste dreiging kwam van Gemert. Twee schoten van Willem den Dekker werden geblokt, uit de daaruitvolgende corner mocht de middenvelder van Gemert opnieuw uithalen, maar nu lag Michel Vercruysse, de keeper van EVV, dwars.

De grotere kansen in de eerste helft waren niettemin voor de gasten. Bryan Simons had in de 12e minuut de hoek voor het uitzoeken, maar zijn inzet werd gekeerd en Gemert ontsnapte miraculeus. Even later was Rick Polman dichtbij de openingstreffer, maar was het uitkomen van Bono Barten genoeg om een doelpunt te voorkomen; de bal belandde op het dak van het doel. In de 35e minuut noteerde EVV de grootste kans van de wedstrijd; Siem van Dijck had de 0-1 op zijn schoen, maar schoot het leder op de paal en liet Gemert opgelucht adem halen.

Als jullie het niet doen, dan wij wel, hoorde je de zwartwitten denken. Er ging een mooie aanval aan vooraf. Joop Daniëls verzorgde de voorzet, Ralf Kemper maakte het karwei af. Zo mocht Gemert een 1-0 voorsprong koesteren toen de scheidsrechter het rustsignaal liet horen. De zwartwitten hoorde je op dat moment niet klagen.

EVV moest na de hervatting op zoek naar de gelijkmaker en probeerde Gemert terug te dringen op eigen helft. Juist op het moment dat de Limburgers daarin steeds meer leken te slagen, rond het uur, kwam Gemert op 2-0. Het was opnieuw een ragfijne aanval. Thijs van Pol kwam door op links en leverde de perfecte voorzet af op de aanstormende Willem den Dekker, die de bal hoog in de touwen ramde. Heerlijke treffer, geruststellende voorsprong.

Het was overigens de wedstrijd in een notendop. EVV heeft een prima voetballende ploeg, was bij lange fases dominant, maar liet te veel kansen onbenut. Gemert was efficiënter in de afronding en maakte daarmee het verschil.

Niet dat de Gemertse supporters na de tweede treffer rustig achterover konden leunen. EVV gaf de moed niet op en ging op jacht naar de aansluiting. Dat gaf Mark Westerlaken en Bram Jacobs het podium om te excelleren. De twee centrale verdedigers van Gemert behoren het hele seizoen al tot de sterkhouders van het elftal en hielden ook deze zondagmiddag grote opruiming achterin.

Bij EVV doofde langzaam maar zeker het vuurtje en zo kon Gemert na negentig boeiende minuten opnieuw drie punten bijschrijven. De zwartwitten zijn daarmee naar een prachtige derde plaats op de ranglijst geklommen. Er volgen in 2019 nog twee uitwedstrijden: komende zondag de derby in Veldhoven tegen UNA, op 14 december de afsluiter tegen DEM in Beverwijk.

GEMERT: Barten; Leijten, Westerlaken, Jacobs, Teuben, Habraken, Brouwers, Den Dekker, Daniëls (72. Kreekels), Van Pol en Kemper.

Voor meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski, zie het album op deze site.