Gemert wint met 2-1! Nu met zijn allen naar Staphorst

12 juni 2019

Gemert heeft de eerste wedstrijd in de finale van de nacompetitie gewonnen. Op een sfeervol en vol sportpark Molenbroek – ruim vijftienhonderd mensen omzoomden het hoofdveld – werd het 2-1 tegen vv Staphorst. Dat biedt alle perspectief voor komende zaterdag, als de uitwedstrijd op het programma staat.

Een overwinning is altijd een goede uitgangspositie, maar iedereen in het zwartwitte kamp zal zich realiseren dat er nog een loodzware zaterdagmiddag aankomt in de kop van Overijssel. Dat was de situatie na het laatste fluitsignaal: Gemert was tevreden met de zege, maar ook Staphorst ziet nog alle kansen. Dat belooft dus wat!

Gemert had woensdagavond Thijs van Pol weer tot zijn beschikking. Dat ging ten koste van Justin Houwers, die op de bank plaatsnam. Jens Leijten nam zijn vertrouwde backpositie in.

Wat Gemert en Staphorst in de eerste helft op de mat legden, was pure reclame voor het amateurvoetbal. Het regende 45 minuten lang kansen, voor beide doelen. Na een afwachtende beginfase opende Staphorst het bal. Mike Reuvers maakte in de zesde minuut de 0-1 tot schrik van het Gemertse publiek. Maar Gemert antwoordde razendsnel. Uit zo’n beetje de eerste de beste tegenstoot was het raak. Jens Leijten, opgestoomd aan de rechterkant, legde terug, Thijs van Pol prikte raak. Zo was de wedstrijd binnen ruim een minuut volledig ontploft: 1-1.

Dat leidde overigens geen rustige fase in. Gemert en Staphorst zochten waar mogelijk het offensief en dat leidde tot veel dreiging voor de beide keepers. In de 17e minuut kreeg Ralf Kemper vrij baan richting het doel van Staphorst. Zijn inzet leek succesvol, maar belandde uiteindelijk op de paal. Niet veel later was Thijs van Pol dichtbij zijn tweede treffer. Zijn schot smoorde op de benen van Staphorst-goalie Oosterhof.

Zo golfde het spel op en neer, want ook Staphorst liet zich niet onbetuigd. Bono Barten gooide ziel en zaligheid in de strijd bij een bal die bij de tweede paal werd teruggekopt. Mike Reuvers dacht te scoren, maar Bono – geassisteerd door enkele verdedigers – haalde de bal in een ultieme poging van de lijn.

Het publiek kreeg geen gelegenheid om achterover te leunen. In de 37e minuut kwam Gemert op voorsprong. Een indraaiende voorzet van Erwin van den Broek werd door Ralf Kemper tegen de touwen gekopt. Molenbroek stond op zijn kop: 2-1.

Ook in de resterende minuten was er nog van alles te beleven, maar de rust werd met de marge van één gehaald. Wat een enerverende pot. Op het scherp van de snede.

Na rust zag het er evenwel anders uit. Gemert kon het hoge tempo van voor rust niet volhouden, vanzelfsprekend, maar begon simpelweg niet goed aan het tweede bedrijf. Duels die voor rust werden gewonnen, gingen nu verloren. Staphorst draaide de duimschroeven aan en domineerde lange tijd. Het overwicht leidde tot een aantal goede kansen en een reeks dreigende voorzetten en hoge ballen. Met name Ferdi ter Avest was dichtbij de gelijkmaker. Soms was het alle hens aan dek voor de Gemertenaren, maar die bleven uiteindelijk wel overeind en richting de 70e à 75e minuut luwde het Staphorstse offensief.

Gemert kwam weer beter in de wedstrijd en langzaam kwam er weer meer evenwicht. Reuvers had nog een goede kans bij een lange haal van de keeper, waarop de Gemertse defensie niet goed het oog had, maar in de slotminuten had ook zomaar de 3-1 nog kunnen vallen. De goed ingevallen Jasper Lalisang was één keer heel dichtbij. Hij deed alles goed, maar stuitte op de Staphorst-keeper.

Zo bleef de 2-1 op het scorebord staan. Een goed resultaat voor de thuisploeg, die nu alle krachten gaat verzamelen om zaterdag nog één keer te kunnen knallen. Om 15.00 uur begint de wedstrijd. Een kleine twee uur later weten we wie volgend jaar in de derde divisie uitkomt.

Als Gemert-supporter wil je daar natuurlijk bij zijn. Dat kan! Dankzij de steun van sponsoren Rob de Vries van Albert Heijn Gemert en Jos Maas Oliehandel kunnen alle supporters gratis mee naar Staphorst. Inschrijving is wel noodzakelijk. Dat kan nog donderdagavond in de kantine van vv Gemert vanaf 19.00 uur aan de tafel van de Supportersclub. Laten we met zijn allen onze zwartwitten steunen in de laatste halte voor de derde divisie!

GEMERT: Barten; Leijten, Brugmans, Jacobs, Van den Broek, Habraken, Brouwers, Vereijken, Den Dekker, Van Pol (86. Lalisang), Kemper.