Gemert wint, maar houdt het lang spannend

4 februari 2024

Gemert is zondagmiddag met de volle buit teruggekeerd uit Wijchen. De zwartwitten wonnen verdiend met 1-2, maar o, wat maakte de ploeg het zichzelf onnodig moeilijk op sportpark De Wijchert.

Want de ploeg van Reinald Boeren voetbalde in negentig minuten acht tot tien uitgelezen kansen bij elkaar, maar was niet meedogenloos in de afwerking of stuitte op de prima doelman van AWC, Tijn van de Groes. De jonge goalie groeide uit tot een ware plaaggeest voor de zwartwitten en voorkwam hoogstpersoonlijk dat Gemert de wedstrijd al vroegtijdig in het slot gooide.

Denk alleen maar terug aan de eerste tien minuten. Op het natte, zware natuurgrasveld in Wijchen begon Gemert sterk. Al in de eerste minuten had Eon Herman een schietkans, nadat Ralf Kemper de bal terug had gelegd. Even later was Kemper zelf het eindstation van een aanval via Hazem Ben Rouba. Alsof het nog niet genoeg was draaide Jontje even later bijna een vrije trap binnen.

Van de Groes kreeg meteen alle gelegenheid om zich te onderscheiden, want de 0-0 bleef op het bord staan, waarna Gemert een beetje terugviel. AWC meldde zich voor het eerst gevaarlijk voor Stefan Tielemans. Zeker in de 18e minuut moest de Gemertse aanhang even met de billen knijpen, toen Stefan een groenwitter alleen op zich af zag komen. De inzet was echter veel te hoog.

Het laatste kwartier van de eerste helft was weer voor Gemert. En ook nu met prima mogelijkheden om de score te openen. Bij een vloeiende aanval in de 31e minuut leek het zover te zijn. Job Michels brak door op rechts, zijn voorzet op Ralf Kemper was op maat, maar Van de Groes ranselde de kopbal van dichtbij met een katachtige reflex uit het doel.

Niet veel later kreeg Eon Herman nog een kans na een steekbal van Kees Brugmans, maar Van de Groes hield weer eens tegen.

Zo kon Gemert niet tevreden zijn met de brilstand halverwege. Doorgaans krijg je daar als ploeg de rekening voor gepresenteerd en dat was ook nu het geval. Een klein kwartier na rust prikte Boy Visser raak. Dat deed hij mooi; hij lobde de bal over Stefan in de touwen.

Oef, dat was een linkse directe voor de zwartwitten, die hun overmacht zelf maar niet konden vertalen en nu plotseling tegen een achterstand aankeken. Maar het moet gezegd: de ploeg pakte de draad op en de schade werd snel hersteld. Bij een afgeslagen bal aarzelde Job Michels niet; hij slaagde erin om Van de Groes voor de eerste keer te kloppen en bracht beide partijen weer in evenwicht.

Gemert realiseerde zich dat het op basis van de veldverhoudingen niet tevreden mocht zijn met een punt en ging op jacht naar meer. Bram Jacobs was dichtbij met een kopbal in de korte hoek en Yentl Meyssen probeerde het van afstand, nog zonder geluk. Maar in de 77e minuut was het toch raak: Noël van Gerven haalde doeltreffend uit en zette zijn ploeg voor het eerst op voorsprong.

AWC moest nu wel komen en zette aan voor een slotfase met – zo zou blijken – veel hectiek. Zeker toen Erwin van den Broek een directe rode kaart kreeg voor een harde overtreding op een AWC-speler. De scheids trok eerst geel, maar stelde die straf bij op advies van zijn assistent aan de zijlijn. Heel lang kon de thuisploeg niet profiteren van de man-meer-situatie, want Job van de Groes – de broer van de doelman – kreeg een paar minuten later zijn tweede gele kaart.

Met tien tegen tien probeerde AWC het amechtig en kreeg Gemert ondertussen zeeën van ruimte. Job Michels speelde een ijzersterke wedstrijd in Wijchen, maar de uitblinker zal toch nog weleens terugdenken aan de dotten van kansen die hij kreeg in de slotminuten. Twee keer kreeg hij een vrijgeleide richting Wijchens doel en tot twee keer toe schoof hij de bal naast. Een keer was hij ongrijpbaar op rechts en werd zijn inzet bijna bekroond door de sterk invallende Wout Barten. Van de Groes lag weer eens dwars.

Zo bleef het spannend en enerverend, vooral omdat Gemert het karwei maar niet af wilde maken. AWC kreeg nog een kans, maar die bal ging voorlangs en uiteindelijk kon het Gemertse kamp juichen toen de scheids voor het laatst op zijn fluit blies. De tweede overwinning op rij maakt dat de zwartwitten met een goed gevoel het vrije carnavalsweekeinde tegemoet gaan; de ploeg staat knap zesde met 33 punten.

Komende dinsdag speelt Gemert op eigen veld een oefenwedstrijd tegen Mierlo Hout (20.00 uur), de eerstvolgende competitiewedstrijd is zondag 18 februari thuis tegen UNA.

GEMERT: Tielemans; Deben, Meyssen, Jacobs, Van den Broek; Van Gerven, Brugmans, Ben Rouba (73. Barten); Michels, Kemper (84. Hanenberg), Herman (73. Van Diepen).