Gemert wint duel met twee gezichten; weergaloze goal Joost Habraken

6 maart 2022

Gemert koestert ook na de zestiende wedstrijd van het seizoen zijn ongeslagen status. Tegen HSC’21 uit Haaksbergen werd het zondagmiddag 3-1, maar gemakkelijk was het allerminst.

Het was een wedstrijd met twee gezichten, die de aanhang van Gemert kreeg voorgeschoteld op het zonnige sportpark Molenbroek. De tweede helft was prima van Gemert-kant, de eerste helft allerminst.

Voor het eerste fluitsignaal namen beide ploegen een minuut stilte in acht ter nagedachtenis aan het overleden erelid Frans van de Ven. De Gemertse spelers droegen rouwbanden.

Daarna kwam HSC’21 als beste uit de startblokken. Gemert had het moeilijk en kwam niet in zijn spel. De achterstand na twintig minuten was dan ook verdiend. Een misverstand in de achterhoede van de zwartwitten stelde Yannik de Vries in staat op de score te openen, 0-1.

Gemert moest in de achtervolging, maar bleef in slordigheden grossieren en haalde voor rust eigenlijk nooit het gewenste niveau. Kort na de 0-1 kon Stefan Tielemans een grotere achterstand voorkomen met een goede redding. Hij keerde een schot van Cenk Uguz.

Tien minuten voor tijd kwam een beetje onverwachts de 1-1 op het scorebord. Het voorbereidende werk was van Willem den Dekker, Ralf Kemper kreeg de bal via via op zijn borst en rondde vervolgens af. Het was een welkome meevaller, want met een gelijke stand bij rust mochten de Gemertenaren niet klagen.

Wat er precies in de thee heeft gezeten, werd zondagmiddag niet duidelijk, maar één ding was zeker: Gemert kwam heel anders uit de kleedkamer voor het tweede bedrijf. Met Jorzolino Falkenstein en Dylan van Diepen in het elftal tapten de zwartwitten nu uit een ander vaatje. Dat leidde in de 55e minuut tot de eerste voorsprong van de middag.

Het was een goal die nog lang herinnerd zal worden. WAT EEN DOELPUNT! Bob Peterman, de keeper van HSC’21, stompte de bal weg na een voorzet van links. Gemerts captain Joost Habraken stond op ruim twintig meter van het doel, aarzelde geen moment en nam de bal ongenadig op zijn pantoffel. Ploeggenoten en tegenstanders hoorden wat voorbij zoeven en zagen vervolgens het net bollen. Weergaloos!

De 2-1 gaf nog een extra steuntje in de rug en Gemert bleef de dominante partij. Nog voordat er een vol uur was gespeeld, stond de 3-1 op het bord. Het was een productie van de twee sterk ingevallen wissels. Dylan van Diepen tekende voor de voorzet, Jorzolino Falkenstein rondde bekwaam af.

De storm ging daarna wel wat liggen, maar in het laatste half uur kwam de marge eigenlijk nooit meer in gevaar. HSC probeerde het nog wel, maar Gemert bleef controle houden en speelde het duel prima uit.

Met de drie punten verstevigde Gemert opnieuw de tweede positie, want twee naaste achtervolgers – Groene Ster en GVV Unitas – speelden gelijk. Koploper OFC maakte geen fout en won met 1-0 van O.S.S.’20.

Alle ogen zijn vanaf nu gericht op komende woensdag. Dan staan de nummers 1 en 2 in Amsterdam tegenover elkaar in een rechtstreekse confrontatie. Kan Gemert ook bij de onbetwiste titelfavoriet verrassen en een gooi doen naar de koppositie? De wedstrijd begint om 20.00 uur.

GEMERT: Tielemans; Leijten (83. Brugmans), Jacobs, Van Loon, Van den Broek, Lammers, Habraken (83. Mezziani), Den Dekker, Meyssen (46. Van Diepen), Daniëls (46. Falkenstein),  Kemper (86. Ben Rouba).

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.