Gemert wil voor eigen publiek goed afsluiten tegen vv Gestel

11 december 2015

In de laatste competitiewedstrijd van het kalenderjaar 2015 is de opdracht van Gemert 1 helder; winnen. De ploeg wil de wrange nasmaak van vorige week (3-2 verlies tegen DOSKO) wegspoelen met een driepunter voor eigen publiek tegen vv Gestel.

De woensdag erna (16 december, 20.15 uur) speelt Gemert in Cuijk nog tegen topklasser JVC in de vierde ronde van de districtsbeker, maar de hoofdklasse B sluit na zondag voor een paar weken de luiken. Op 23 januari – uit tegen Blauw Geel’38 – wordt de draad weer opgepikt.

Daarom wil Gemert zondag een statement maken. De ploeg wil meer dan een plekje in de middenmoot en aanhaken bij de toppers EHC en Dongen. Bovendien zijn punten noodzakelijk om straks eventueel weer mee te gaan doen in de tweede periode. Halverwege zijn die vooruitzichten niet goed. Gemert staat zesde met zes punten uit vier duels, het gevolg van de onnodige en niet-ingecalculeerde misstappen tegen TOP en DOSKO.

Het gevecht om de periodetitels is dit jaar extra interessant door de versterkte promotieregeling, die het gevolg is van de introductie van de tweede divisie. De kampioen promoveert vanzelfsprekend rechtstreeks naar de topklasse. De strijd om de resterende promotieplaatsen gaat tussen de periodewinnaars. Die zijn er straks drie per zondaghoofdklasse, dus negen in totaal. Inclusief een afvaller vanuit de topklasse zijn er dan tien ploegen. Die worden gekoppeld in vijf ontmoetingen over twee duels. De winnaars daarvan plaatsen zich – samen met de kampioenen – voor de topklasse.

Maar goed, dat is voor later zorg; Gemert wil nu het goede gevoel terugpakken. Tegenstander vv Gestel is de nummer acht op de ranglijst. De club wordt  gesponsord door Gerrits Recycling, jarenlang de hoofdsponsor van het ter ziele gegane Dijkse Boys uit Helmond. Ook enkele spelers en coach Tonnie van de Wetering zijn van de Helmondse club afkomstig. Van de Wetering leidt de selectie samen met Paul van der Palen.

Gestel – in 2005 ontstaan uit een fusie van Veloc en Gestelse Boys – herbergt veel spelers met een betaald voetbalverleden:  Ilja van Leerdam speelde eerder voor Helmond Sport, De Graafschap en FC Eindhoven. Tim Nelemans, Hennie Noyen en Erik van Adelberg stonden enige tijd op de loonlijst van FC Eindhoven. Bij de Gemertse supporters klinkt de naam Irfan Gadzo bekend in de oren. De verdediger/middenvelder speelde tussen 2009 en 2012 in het zwartwit.

Enkele weken geleden kwam Gestel negatief in het nieuws door een incident na de bekerwedstrijd tegen rksv Nuenen. De KNVB legde een zware schorsing op aan doelman Toon van Veen (acht duels) en geringere uitsluitingen voor enkele stafleden. De resultaten zijn sindsdien wisselend. Met name op eigen veld aan de Locatellistraat is de ploeg sterk en moeilijk te kloppen, buitenshuis werden vooralsnog minder punten gepakt. Afgelopen zondag tankten de geelblauwen zelfvertrouwen met een knappe 4-1 zege op Halsteren.

Alles lijkt kortom te wijzen op een boeiend, aantrekkelijk duel op sportpark Molenbroek. Alle reden om zondag te komen kijken. De wedstrijd begint om 14.30 uur.

Tot dan!