Gemert voor derby en topper naar UNA

18 november 2021

De mooie maar ook zware wedstrijden volgen elkaar in rap tempo op voor Gemert. Na de gewonnen topper tegen O.S.S.’20 gaat Gemert aanstaande zondag op bezoek bij UNA. Uitgerekend de ploeg die vorige week haar tweede plaats moest afstaan aan onze zwartwitten.

UNA is afkomstig uit het voormalige dorp Zeelst in Veldhoven. De vereniging werd opgericht op 7 november 1929 als ONA. Deze naam werd op last van de kerk al snel veranderd in UNA, wat staat voor Uitspanning Na Arbeid.

UNA en Gemert kennen elkaar als streekgenoten natuurlijk goed en kwamen elkaar in de historie al veelvuldig en op allerlei niveaus tegen. In de beginjaren van de topklasse (2010-2013) leken Gemert en UNA elkaar even te ontwijken: toen Gemert in de topklasse speelde, kwam UNA uit in de hoofdklasse en andersom. In 2013 werd UNA kampioen in de hoofdklasse en promoveerde daarmee naar de derde divisie. In 2016 plaatste UNA zich voor de nieuw te vormen tweede divisie om een jaar later weer terug te degraderen naar het huidige niveau.

UNA wil altijd meedoen om de prijzen in de derde divisie, daarom zal de nederlaag in de topper tegen lijstaanvoerder OFC vorige week (2-0) ook hard zijn aangekomen bij de ploeg van trainer Harrie Gommans. Om te voorkomen dat de Zaankanters nog verder uit het zicht raken, zal UNA de punten dan ook graag in eigen huis willen houden tegen Gemert.

Het duel met UNA wordt voor onze zwartwitten weer een goede graadmeter. Dat Gemert tot heel wat in staat is dit seizoen is inmiddels wel duidelijk. We zitten alweer diep in november en de ploeg van Reinald Boeren koestert nog steeds zijn ongeslagen status en rijgt de overwinningen momenteel aaneen, met de tweede plaats op de ranglijst als logisch gevolg.

Weten de zwartwitten ook deze klip in Zeelst te omzeilen? Makkelijk zal het zeker niet worden, Gemert heeft het traditioneel lastig in Veldhoven. Maar dat ze er klaar voor zijn, staat als een paal boven water.

Jammer genoeg is er geen publiek welkom in Veldhoven, maar volg het twitteraccount van de zwartwitten en je blijft op de hoogte van de ontwikkelingen. De wedstrijd begint om 14.30 uur.