Gemert voor bekerclash naar Staphorst

25 oktober 2021

Zo’n 200 supporters stappen in de bus, tal van Gemertenaren reizen ongetwijfeld per auto naar Overijssel. De aanhang van Gemert lijkt klaar om de zwartwitten woensdagavond volop te steunen in de bekerclash in en tegen Staphorst.

Na de verrassende uitschakeling van TEC op die mooie septemberavond kwam Staphorst-Gemert als affiche uit de loting voor de eerste ronde van het hoofdtoernooi van de KNVB-beker. En dus keert Gemert terug op Het Noorderslag, het fraaie en sfeervolle sportpark van Staphorst, een plek waar de ploeg en haar trouwe supporters zo’n goede herinneringen aan bewaren.

De gedachten gingen na de loting direct terug naar finale van de play-offs van het seizoen 2018/2019. Na twee bloedstollende duels waren onze zwartwitten destijds net te sterk voor Staphorst.

Gemert won het eerste duel met 2-1 en na afloop was iedereen het er over eens dat de strijd nog lang niet gestreden was. De return drie dagen later werd dan ook razend spannend. Wat Gemert vreesde, gebeurde. Binnen 10 minuten had Staphorst de in Gemert opgelopen achterstand ongedaan gemaakt.

Onze zwartwitten waren even aangeslagen, maar herstelden zich snel. In een zinderende wedstrijd werd de achterstand door twee treffers van Ralf Kemper (waarvan de laatste vlak voor tijd) omgebogen in een 1-2 zege en was de promotie naar de derde divisie een feit.

Een flinke teleurstelling voor de Staphorsters, die een jaar later alsnog naar de zaterdag derde divisie promoveerden. Toen de competitie door de coronacrisis werd stopgezet was Staphorst de trotse koploper in de zaterdaghoofdklasse. Omdat de derde divisie werd uitgebreid naar 18 teams kreeg de ploeg van de KNVB het ticket voor de stap hogerop.

Staphorst staat onder leiding van Paul Weerman, de voormalige spits van FC Emmen en BV Veendam. Hij is bezig aan zijn derde klus als amateurvoetbaltrainer, na WKE en Achilles 1894. De geelblauwen bezetten momenteel een achtste plaats op de ranglijst met dertien punten uit negen duels. De laatste wedstrijd, uit tegen de amateurs van Ajax, werd overtuigend met 0-3 gewonnen.

Dat was ook de uitslag van de laatste competitiewedstrijd van Gemert, dat GVV Unitas over de knie legde in Gorinchem. De ploeg van Reinald Boeren kan daarom met vertrouwen afreizen naar Staphorst. Gemert ontwikkelt zich meer en meer tot een hecht team, dat zeer lastig te verslaan is tot nu toe. Daarnaast zit de ploeg door de goede resultaten in competitie momenteel in een heerlijke flow.

Maar bekerwedstrijden staan altijd op zichzelf. Het is alles-of-niets. Dat het net als in juni 2019 een wedstrijd om het scherp van de snede wordt is duidelijk. De inzet is hoog: de winnaar plaatst zich voor de tweede ronde en maakt dan ook opnieuw kans op een treffen met een betaald voetbalclub. En wat dat allemaal teweeg kan brengen, weet iedereen nog wel die in september 2018 aanwezig was bij het bekerwedstrijd tussen Gemert en Feyenoord.

De wedstrijd, die om 20.00 uur begint, is alleen te bezoeken met een geldig coronatoegangsbewijs in de vorm van een QR-Code. Voor alle supporters die zich ingeschreven hebben voor de busreis: lees alle richtlijnen op deze site.