Gemert vloert koploper met spectaculaire apotheose

2 oktober 2016

Even zakte alles wat Gemert een warm hart toedraagt door de grond. De blessuretijd was inmiddels vergevorderd, de ploeg stond op het punt om bij 2-3 de derde zege van het seizoen te verzegelen, toen sportpark Oude Landen in Nuenen alsnog ontplofte. Sven van Ommeren werd zwaar gestraft voor een actie op Nuenen-aanvaller Yev Marcelli en de scheidsrechter wees naar de stip: penalty. De Gemertse supporters dachten collectief: het zal toch niet….  Maar wat een ontknoping!  Abdel Bangura nam namens de thuisploeg plaats achter de bal, maar Sven van Ommeren ranselde de bal met een katachtige reactie uit de goal. De Gemertse sluitpost werd zo tegen half tien het stralende middelpunt van een uitbundig Gemerts feestje temidden van teleurgestelde Nuenenaren.

De 2-3 overwinning bij de lijstaanvoerder werd innig gekoesterd door de zwartwitten en de vele meegereisde supporters. De verschillen in de bovenste helft van de ranglijst zijn nog erg klein, maar Gemert blijft er nu prima bij bovenin. De equipe van Dennis Dekkers is nog altijd ongeslagen, terwijl de competitie inmiddels toch al zeven duels op streek is.

Gemert – met Davy Vermeulen voor zijn geblesseerde broer Jori – opende zaterdagavond erg sterk. In de eerste twintig minuten kwam Nuenen er nauwelijks aan te pas, waarbij de zwartwitten werden geholpen door een vroege voorsprong. De bijna twee meter lange Bram Jacobs torende boven alles en iedereen uit en knikte een hoekschop van Coen Brouwers tegen de touwen. Dat was al in de vierde minuut: 0-1.

Pas halverwege de eerste helft kreeg Nuenen kleur op de wangen. De thuisploeg ging steeds beter voetballen en werd steeds dwingender. De gelijkmaker kwam er, als resultaat van een vlijmscherpe counter. Balverlies van Gemert op de helft van Nuenen bracht  Marcelli in de gelegenheid om de 1-1 onder Sven van Ommeren door te schuiven. Nuenen bleef daarna iets beter, maar nog voor rust kwam Gemert opnieuw op voorsprong. De goal kwam een beetje uit de lucht vallen. De voorzet was van Joost Habraken, waarna Ron Jansen de bal perfect afwerkte en tegendraads binnenschoot. Een heerlijke opsteker voor de spits, tegen zijn voormalig ploeggenoten.

Na rust was de weegschaal wat meer in balans. Zonder dat de ploegen nu hun hoogste niveau haalden, bleef de wedstrijd spannend en boeiend. Nuenen kwam terug via een treffer van Youri Sijbers: 2-2. Vervolgens koos Dennis Dekkers voor een offensieve wissel. Net als tegen OSS’20 werd Bart van Berlo, die zaterdagavond als middenvelder acteerde, afgelost door Vincent Buijssen. Gemert pakte vervolgens nadrukkelijker het initiatief en hielp zichzelf voor de derde keer van de avond in het zadel. De Nuenense defensie slaagde er onvoldoende in om de bal weg te werken. Joost Habraken deponeerde het leer met een hoge, verre bal bij de tweede paal, waar Bram Jacobs klaar stond om de 2-3 aan te tekenen. Het was zijn tweede van de avond en alweer de vierde goal van het seizoen van Gemertse nieuwe aanwinst; een knap aantal voor een verdediger die voor het eerst op hoofdklasseniveau uitkomt.

Gemert kreeg vervolgens kansen om uit te lopen naar 2-4 en dus de beslissing in de wedstrijd. Bij een scrimmage werd de bal bij Nuenen met de grootste moeite van de lijn gehaald. Tegen het einde van de wedstrijd had Gemert op het oog de zaken stevig onder controle. De ploeg slaagde erin om de bal in de ploeg te houden, waardoor Nuenen niet meer toekwam aan een echt slotoffensief. Maar toen volgede dus de weergaloze apotheose. Vier à vijf minuten in blessuretijd ging Marcelli gretig naar de grond bij contact met Sven van Ommeren. De scheids legde de bal op de stip. Oude Landen hield de adem in, maar in een één-tegen-één-gevecht onder hoge druk met Bangula bleef Sven van Ommeren hem de baas. De Gemertse keeper werd zo de held van de avond. Een (voor Gemert) heerlijk einde van een enerverende derby.

GEMERT: Van Ommeren; Leijten, Davy Verrmeulen, Jacobs, Brouwers, Habraken, Lalisang (85. Vissers), Van Dijk, Van Berlo (64. Buijssen), Jansen, Van Brussel (82. Kemper)