Gemert verslikt zich in Hercules

6 september 2020

Gemert heeft in de eerste competitiewedstrijd van het seizoen 2020-2021 geen buit mee kunnen nemen uit Utrecht. De ploeg van Reinald Boeren verloor met 2-0 van Hercules.

De nederlaag was natuurlijk een tegenvaller voor Gemert. Op de uitslag viel na negentig minuten niet zo veel af te dingen, maar bij Gemert knaagde wel het gevoel dat het niet nodig was geweest. De tegengoals vielen te gemakkelijk en zeker in de beginfase had de ploeg zichzelf kunnen en moeten belonen.

Het was even wennen op sportpark Voordorp. Hercules speelt  in het zwartwit, verticaal gebaand, vrijwel identiek aan de traditionele shirts van Gemert, dat zoals altijd in uitwedstrijden in het lichtblauw uitkwam. Gemert kon in Utrecht geen beroep doen op Johan van Lierop en Gregory Lammers. De twee nieuwelingen hadden vanuit hun oude clubs, respectievelijk PVV en Deurne, nog schorsingen meegenomen, beide van één wedstrijd. Daardoor waren er in vergelijking tot de bekerwedstrijd tegen ACV van vorige week basisplaatsen weggelegd voor Hazem Ben Rouba en Kees Brugmans, die voor de eigen verdediging werd geposteerd.

De equipe van Reinald Boeren begon fris en goed in Oost-Utrecht. Dat leidde tot een aantal dreigende momenten en een grote kans. Uit een voorzet van Jens Leijten mikte Moreno Koenders de bal op de lat, in de rebound lukte het Hazem Ben Rouba niet om de bal binnen te prikken.

Hercules kwam met de schrik vrij en kreeg niet veel later aan de andere kant een onverwacht cadeautje. Gemerts balverlies leidde een Utrechtse kans in. Hercules-aanvaller Rogier Benschop kende geen genade: 1-0.

Die openingstreffer kwam uit de lucht vallen, maar leek de spelverhoudingen aanvankelijk niet te veranderen. Qua voetbal gaven de ploegen elkaar niet veel toe, maar Gemert was iets dreigender, bijvoorbeeld met een vrije trap van Willem den Dekker en een kopbal  van Erik van Loon uit de daaruitvolgende corner.

De gelijkmaker bleef evenwel uit en tegen het einde van de eerste helft kreeg de thuisploeg het betere van het spel. Hercules speelde met het mes tussen de tanden, op en soms over het randje, maar de scheidsrechter liet het toe. Met name Willem den Dekker kreeg het op het middelveld fysiek zwaar te verduren bij opeenvolgende overtredingen.

Na rust ging Gemert verder met de jacht op de gelijkmaker, maar binnen tien minuten werd die missie een stuk uitzichtlozer. Een uitttrap van de keeper van Hercules gaf Benschop vrij baan richting het Gemertse doel. Dat mag al niet gebeuren. Stefan Tielemans liet zich vervolgens verrassen in de korte hoek: 2-0.

In een wedstrijd waarin de kwaliteitsverschillen klein zijn, bepalen dit soort momenten de uitkomst. Ook in Utrecht. Gemert probeerde het in het resterende half uur nog wel, maar kon niet echt een vuist maken. Verder dan kleine kansjes voor Moreno Koenders en de ingevallen aanvallers Jeremy Raaijmakers en Stijn van den Broek kwam het niet. Aan de andere kant had Hercules verder kunnen uitlopen als het had geprofiteerd van de ruimte die Gemert noodgedwongen weggaf. Het bleef bij 2-0.

De zwartwitten gaan zich nu richten op de eerste officiële thuiswedstrijd sinds half maart. Komende zondag komt Quick op bezoek op sportpark Molenbroek, de ploeg die na de eerste speelronde het veld aanvoert na een 4-0 zege op DEM.

GEMERT: Tielemans; Leijten, Westerlaken, Van Loon, Brouwers, Ben Rouba (66. Van den Broek), Habraken, Brugmans (66. Raaijmakers), Den Dekker, Daniëls, Koenders.