Gemert verliest, maar nu wel met perspectief

25 februari 2018

Gemert is er zondagmiddag niet in geslaagd om de eerste punten van 2018 binnen te slepen. Uit tegen koploper O.S.S.’20 werd het 1-0 voor de thuisploeg. Toch bood het optreden op sportpark Rusheuvel ook hoop. Met name de tweede helft, toen Gemert aanspraak maakte op een punt.

Gemert zit in een moeilijke periode, ook in personele zin. In Oss miste trainer Dennis Dekkers een hele trits spelers om uiteenlopende redenen: Ruben Rodrigues, Jens Leijten, Jasper Lalisang, Youri van Brussel, Joost Habraken, Terwijl ook Ronny van den Elzen niet okselfris was en op de bank plaatsnam. Twee spelers maakten in Oss hun competitiedebuut in de basis: Lars Teuben als rechtsback en Thijs Fonken op het middenveld. Beiden deden het goed.

Het duel tussen de lijstaanvoerder en de nummer zes werd uiteindelijk gewoon op het Osse hoofdveld gespeeld. O.S.S.’20 kan en moet bij slechte veldomstandigheden uitwijken naar een kunstgrasveld op de accommodatie, maar de scheidsrechter keurde het natuurgrasveld goed. Toch was goed voetbal uitgesloten. De bovenlaag was redelijk zacht, maar veel spelers hadden moeite om zich staande te houden en de bal stuiterde alle kanten op.

Gemert kreeg in de vrieskou de eerste grote kans. Een diepe bal van Thijs Fonken lanceerde Ralf Kemper, maar de Gemertse spits kon de bal niet de gewenste richting meegeven. De daaropvolgende fase werd gedomineerd door de thuisploeg, die in de 6e minuut op voorsprong kwam. Een voorzet vanaf links werd door Tony de Groot magistraal in de kruising gedeponeerd. Bono Barten kon er niet meer bij: 1-0.

O.S.S. bleef sterker en had in de eerste helft mogelijkheden op meer, maar Gemert bleef overeind en leek gaandeweg de eerste helft steeds standvastiger te worden. De ploeg groeide in de wedstrijd en dat zette zich door na de hervatting. Gemert won steeds meer persoonlijke duels en liet nu ook zelf vaker zijn tanden zien. Ron Jansen kreeg een goede kans na een hoge, diepe bal van Kees Brugmans, maar de aanvaller schoot over.Ralf Kemper kreeg een mogelijkheid, maar diens inzet ging voorlangs.

Gemert knokte en toonde zich weerbaar en dat was na de dramatische tweede helft tegen Goes van vorige week goed om te zien. O.S.S. kon na rust ook geen kansen meer bij elkaar voetballen. Gemert durfde te geloven in een puntje. Dekkers bracht aanvaller Roy Olislagers voor middenvelder Dennis Groen en met de wissel Balder van Osch voor Dennis van Rooij werd alles op de aanval gezet. Bram Jacobs toog mee naar voren en speelde de slotfase als centrumspits in een poging met het nodige opportunisme nog iets af te dwingen.

Dat lukte bijna. Eén grote kans kreeg Gemert in de slotminuten. Bij één hectische aanval zetten Ron Jansen, Bram Jacobs en Thijs Fonken hun voet tegen de bal, maar het leer wilde er niet in.

Zo bleef de 1-0 tot het laatste fluitsignaal op het scorebord staan. Zuur voor Gemert: het is de vijfde nederlaag op rij. Maar de zwartwitten kunnen met de tweede helft wel verder. Volgende week keert een flink aantal spelers terug, waardoor er weer ook voor Dennis Dekkers weer wat te kiezen valt. Zondagmiddag speelt de ploeg de inhaalwedstrijd uit tegen Jong FC Den Bosch.

GEMERT: Barten; Teuben, Brugmans, Jacobs, Van Rooij (85. Van Osch); Fonken, Brouwers, Van Berlo, Groen (74. Olislagers); Jansen en Kemper.