Gemert verliest na horrorstart: 2-3.

20 november 2022

Gemert is er zondagmiddag niet in geslaagd om een valse start, resulterend in een vroege 0-2 achterstand, nog te repareren. De ploeg bleef steken op 2-3 en dus nam GVV Unitas de volle buit mee naar Gorinchem.

Gemert kon zondag geen beroep doen op Gregory Lammers. De middenvelder kreeg vorige week tegen Baronie de rode kaart en een schorsing van drie wedstrijden. Gemert overlegde beelden die aantoonden dat er niets aan de hand was geweest en ging in beroep. Toch besloot de KNVB een straf te handhaven, maar drie duels werden er twee.

In de basiself van Reinald Boeren maakten Kianu Verlinden en Yentl Meyssen hun rentree in de basis.

Gemert had voor eigen publiek een horrorstart. De ploeg kreeg in de beginfase maar geen grip op de snelle aanvallers van Unitas en was daarmee defensief uiterst kwetsbaar. Al in de vierde minuut stond de 0-1 op het scorebord na een aanval over rechts. Mauritsio Helstone kon akelig simpel binnentikken.

Nauwelijks bekomen van de schrik lag de 0-2 al achter Stefan Tielemans. Nu kwam het gevaar van links. Robert Mutzers werkte de voorzet binnen en duwde zijn ploeg daarmee in een comfortabele zetel, terwijl Gemert zich voor een enorm karwei zag geplaatst. Het had zelfs nog erger kunnen zijn, ware het niet dat Stefan Tielemans een paar keer sterk ingreep.

Na het vreselijke eerste kwartier kwam de wedstrijd een beetje meer in balans. Gemert herstelde zich en kon ook gaan denken aan offensieve dreiging. Zoals in de 13e minuut, toen T-Shawn Illidge op rechts de buitenkant van de paal raakte. Vijf minuten later was het alsnog raak. Een passje van Ralf Kemper gaf Jasper Waalkens de ruimte om diep te gaan. De routinier schoof de bal behendig voorbij de Unitas-keeper in het doel.

Gemert was inmiddels gelijkwaardig en kreeg wat mogelijkheden op de gelijkmaker, al moest de ploeg blijven opletten voor de omschakeling. Het surplus aan snelheid bij de Gorinchemmers was zo groot, dat elke counter alarmfase 1 inluidde.

In de 38e minuut draaide Jasper Waalkens een vrije trap naast het vijandelijke doel en een paar tellen later lag de bal in de touwen achter Stefan Tielemans. Het ging weer ontstellend gemakkelijk. Een redelijke eenvoudige diepe bal belandde bij Mutzers, die zich niet meer liet inhalen en koel bleef voor de keeper: 1-3.

Een enorme opdoffer voor de zwartwitten: in plaats van 2-2 stond er halverwege een 1-3 op het bord. Bijna was het nog 1-4 geworden ook, maar Hazem Ben Rouba haalde de bal van de lijn in de slotseconde van de eerste helft.

Na rust had Gemert de zaken beter voor elkaar. De ploeg had beter het oog in de omschakelmomenten van de opponent en was grote delen van de tweede helft dominant qua balbezit. Wat er nog aan ontbrak, waren uitgespeelde kansen.

Met flink wat wissels pompte Reinald Boeren nieuwe energie in het team en in de 70e minuut was het raak. Een gehaaide voorzet van Jasper Waalkens vanaf rechts werd bij de tweede paal bekroond door aanvoerder Ralf Kemper, die daarmee de hoop terugbracht in de harten van de Gemertse supporters.

Het had gekund, zeker. Niet dat er sprake was van een grootschalig, nietsontziend slotoffensief, maar Gemert drong wel stevig aan. Vanaf de 83e minuut moest dat met tien man, nadat Hazem Ben Rouba zijn tweede gele kaart incasseerde en moest inrukken.

Op het spel van Gemert na rust viel weinig aan te merken, de ploeg werkte er hard voor om toch nog een puntje weg te grissen. Bram Jacobs had nog een kans na een corner vanaf rechts, maar zijn kopbal scheerde voor de goal langs. Daarna was er nog een scrimmage, waarbij Gemert net dat beetje geluk miste om alsnog op 3-3 te komen.

Een puntje was op basis van de tweede helft verdiend geweest, maar de ploeg kreeg een dure rekening gepresenteerd voor de beroerde beginfase en vroege tegentreffers. Het spel in het tweede bedrijf moet wel het houvast bieden richting de drie resterende duels voor de winterstop, te beginnen komende zondag in Beverwijk tegen DEM.

GEMERT: Tielemans, Deben, Brugmans, Jacobs, Ben Rouba, Van Zutphen (58. Kizir), Meyssen, Verlinden (70. Barten), Waalkens, Kemper, Illidge (70. Falkenstein).

Meer wedstrijdfoto’s van onze clubfotograaf Frans Brzoskowski in het album op de site.