Gemert trekt punten na rust naar zich toe: 3-1 tegen OJC!

26 maart 2023

In een wedstrijd met twee gezichten heeft Gemert zondagmiddag opnieuw een belangrijke overwinning geboekt. Tegen OJC werd het 3-1. Voor rust was de opponent uit Rosmalen de bovenliggende partij, na rust draaide Gemert de rollen volledig om.

Gemert is sinds de winterstop bezig aan een opmars. Sinds de herstart in januari werd slechts 1 keer verloren (tegen UNA) en werden zeventien punten behaald uit acht duels. Dat zijn er al meer dan in de hele eerste seizoenshelft. De ploeg staat nu op de twaalfde plaats. Nog lang niet uit de zorgen, maar als de zwartwitten dit volhouden, zullen ze snel in rustiger vaarwater terecht komen.

Gemert, dat met dezelfde elf startte als vorige week tegen JOS, speelde een zeer moeizame, slordige eerste helft tegen OJC. De Rosmalenaren, de nummer acht op de ranglijst, hadden geen groot overwicht, maar speelden wel beter dan de thuisploeg.

De eerste uitgespeelde kans van de wedstrijd was voor Gemert – Ralf Kemper kon net niet toeslaan uit een voorzet van Safa Kizir – maar daarna maakte OJC de meeste aanspraak op de voorsprong. Romeo Okonkwo, nog altijd de vervanger van de geblesseerde Stefan Tielemans, onderscheidde zich met twee prima reddingen op pogingen van Dennis Knuiman, de topscorer van OJC die komende zomer naar IJsselmeervogels vertrekt. Twee keer stonden de goalie en de spits oog in oog met elkaar, twee keer kwam Romeo als winnaar uit de strijd.

Op dat moment had OJC zijn keeper al moeten vervangen. Joris van Gerwen, de goalie uit De Mortel, verving eerste doelman Luuk Vogels. Ook Reinald Boeren moest gedwongen ingrijpen. Niels Fleuren ging met een blessure naar de kant en werd afgelost door Jorn Migchels.

De wedstrijd leek op weg naar een 0-0 ruststand, maar kort voor het einde van de eerste helft incasseerde Gemert een fikse tegenvaller. Bij een uitbraak van OJC belandde de bal bij Mouad Hassan, die naar binnen draaide en Romeo kansloos liet bij een geplaatst schot. De 0-1 kwam een beetje uit de lucht vallen, maar op basis van het spel was de Rosmalense voorsprong niet onverdiend.

Gemert moest uit een ander vaatje tappen en dat lukte. De zwartwitten oogden een stuk scherper na de hervatting. In de eerste minuten werd OJC met de rug tegen de muur gezet. Wout Barten kreeg een kopkans, Jasper Waalkens testte Van Gerwen met een afstandsschot en slingerde de ene na de andere voorzet voor de pot.

Dat leidde tot veel dreiging en in de 55e minuut ook tot de gelijkmaker. Die kwam enigszins gelukkig tot stand, maar was wel een terechte beloning voor een sterke fase. Een fout van Van Gerwen werd afgestraft door Safa Kizir: 1-1.

Het werd echter nog mooier. Ralf Kemper werd nog gestuit door Van Gerwen, maar even later viel toch de 2-1. Jorn Migchels bereidde de goal voor. De mee opgekomen back gaf een voorzet vanaf links, die door Safa Kizir ongenadig hard in de kruising werd geknald. Wat een streep!

Zo draaide Gemert de rollen razendsnel om op het inmiddels opgetogen sportpark Molenbroek. Maar in de fase daarna ging de ploeg weer iets te nadrukkelijk ‘hangen’  en achteruit lopen. Dat gebeurde vorige week tegen JOS en nu opnieuw. OJC drong stevig aan. Dat leidde niet tot heel veel kansen, maar in de 77e minuut moest Romeo Okonkwo zich wel strekken bij een inzet. Hij tikte de bal met zijn vingertoppen tot corner.

Spannend bleef het. Tot de 89e minuut. Het was net als de 2e goal een beauty. Eon ‘Jontje’ Herman – ingevallen voor Safa – drukte de gaspedaal weer eens in. Vorige week tegen JOS liet hij de hele linkerflank zijn hielen zien, zondag deed hij het op de rechterkant. Zijn voorzet belandde via Ralf Kemper bij Jasper Waalkens, die al zijn ervaring benutte, overzicht hield en uiteindelijk Wout Barten de gelegenheid gaf om de 3-1 binnen te schieten. Dat deed de Mariahoutse aanvaller vakkundig.

Zo lag de wedstrijd definitief in zijn plooi en pluste Gemert het totaal opnieuw met drie punten bij. De ploeg gaat zich nu opmaken voor de uitwedstrijd tegen TOGB in Berkel en Rodenrijs. Daar gaat de ploeg proberen om de prima serie nog een keer te verlengen.

GEMERT: Okonkwo, Deben, Meyssen, Jacobs, Fleuren (33. Migchels), Brugmans, Barten, Lammers (81. Van Zutphen), Kizir (69. Herman), Kemper, Waalkens.

Meer foto’s van onze clubfotograaf Frans Brzoskowski in het album op deze site.