Gemert tankt vertrouwen tegen Dongen: 5-1

13 augustus 2017

Gemert heeft het eigen voorbereidingstoernooi op sportpark Molenbroek met overtuiging gewonnen. Na de 7-2 overwinning op RKHVV (hoofdklasse A) van afgelopen vrijdag volgde zondagmiddag een 5-1 zege op vv Dongen, dat uitkomt in de derde divisie.

Je moet altijd voorzichtig zijn met het trekken van conclusies op basis van oefenduels in de voorbereiding, maar zeker is dat Gemert lekker op dreef is. Door de komst van nieuwelingen heeft de staf zeker in aanvallende zin meer mogelijkheden gekregen en dat vertaalt zich ook in een offensievere speelstijl. Twaalf goals in twee wedstrijden tegen een hoofdklasser en derdedivisionist; het is een tot een verbeelding sprekende productie.

De zege in het eigen toernooi vormt een goede generale voor komende zaterdag. Om 14.30 uur staat Gemert in Harderwijk tegenover VVOG, dat uitkomt in de zaterdagse derde divisie. Het is voor Gemert de terugkeer in het landelijke KNVB-bekertoernooi,  een heel zware kluif maar de zwartwitten gaan voor een surprise.

Met vijf treffers tegen Dongen tankte Gemert in ieder geval vertrouwen. De winst was zeker niet gestolen. Zeker in het eerste half uur was Gemert oppermachtig. De ploeg kwam ook tot een flink aantal kansen, onder meer via Ralf Kemper en Joost Habraken. In de 21e minuut kwam de verdiende 1-0 op het bord. Ruben Rodrigues had een aandeel in de voorbereiding, Youri van Brussel maakte het goed af.
Rodrigues en Van Brussel waren twee van de liefst vijf aanvallend ingestelde spelers in het elftal van Dennis Dekkers. De voorhoede werd gevormd door Van Brussel, Kemper en Jansen, met kort daarachter Rodrigues en Habraken. Coen Brouwers zorgde op het middenveld voor de balans. Achterin startte Gemert met Thomas Verkuijlen, Bart van Berlo, Jori Vermeulen en Jens Leijten. Bram Jacobs zat in de eerste helft op de bank. Daarmee anticipeerde Dekkers op diens absentie in de bekerwedstrijd(en). De centrale verdediger is dan geschorst.

Tegen het einde van de eerste helft kwam Dongen wat beter in zijn spel. Dat leidde ook direct tot gevaar. Thomas Schilders maakte er 1-1 van en doelman Bono Barten (Sven van Ommeren is geblesseerd) keerde een penalty van Mart van Bree jr. Het was wel een waarschuwing voor de zwartwitten. Ondanks het overwicht van Gemert hadden de gasten toch zomaar met een voorsprong de rust in kunnen gaan.

In de rust wisselden de trainers zoals gebruikelijk in de voorbereiding flink door. Bij Gemert kwamen Bram Jacobs, Jeremias Carlos David en Dennis van Rooij binnen de lijnen. De thuisploeg bleef de bovenliggende partij. Dongen kwam te vaak een stapje te laat, Gemert was in alle opzichten scherper en poetste daarmee het kwaliteitsverschil tussen een hoofdklasser en een derdedivisionist volledig weg. En meer dan dat, getuige het scoreverloop. De 2-1 kwam op naam van Ruben Rodrigues, die een penalty benutte, die werd veroorzaakt door een handsbal van een Dongen-verdediger bij een diepgaande actie van Jeremias Carlos David. De 3-1 was een prooi voor Joost Habraken, na een assist van Ron Jansen. De 4-1 werd opgezet door linksback Dennis van Rooij. Hij stuurde Ron Jansen diep, die op zijn beurt Ralf Kemper bediende. Het slotakkoord was voor Carlos David, die gelanceerd door Coen Brouwers vrij baan kreeg richting de Dongense doelman en het net als vrijdag behendig afmaakte: 5-1.,

Gemert gaat zich nu met een goed gemoed opmaken voor de eerste wedstrijd ‘om het echie’, komende zaterdag in Harderwijk.

Meer foto’s van Frans Brzoskowski in het foto-album op deze site.