Gemert strandt na verlenging tegen Urk: 1-2

22 september 2022

Gemert is er woensdagavond niet in geslaagd om zich te plaatsen voor het hoofdtoernooi van de KNVB-beker. De wedstrijd tegen sv Urk had alles in zich wat bekervoetbal zo mooi maakt; een top-entourage, spanning, doelpunten en veel strijd, maar voor Gemert uiteindelijk geen goede afloop. Na de verlenging stond een 1-2 op het bord, dus gaat Urk in de koker voor de volgende ronde.

Gemert en bekervoetbal is een mooie combinatie en dat werd ondanks de uiteindelijke nederlaag ook woensdagavond weer bevestigd.  Op een goedbezocht en sfeervol sportpark Molenbroek trok Gemert aan het kortste eind, maar pas na een boeiende, meeslepende wedstrijd van 120 minuten.

Gemert startte met Kianu Verlinden voor het eerst in de basis, op het middenveld. Stefan Tielemans keerde na een blessure terug in het doel van de zwartwitten.

De start van de wedstrijd was er een die niet licht zal worden vergeten. De scheidsrechter had nog maar net het eerste fluitsignaal gegeven of Gemert trok ten aanval. Ralf Kemper werd de diepte ingestuurd, aarzelde niet en haalde van afstand fenomenaal uit. Na dertien seconden (!) stond de 1-0 op het bord. Wat een prachtgoal! Waarschijnlijk een van de snelste doelpunten in de clubhistorie betekende een kickstart voor de zwartwitten.

Maar Urk was niet echt onder de indruk en liet al snel zien een geduchte opponent te zijn. De ploeg was voor rust voetballend sterker dan de thuisploeg. De Urkers hanteerden een hoog tempo en kwamen soms tot gevaarlijke aanvallen.  Maar échte kansen bleven schaars. Gemert was in de eerste helft minder aan de bal, maar zeker zo dreigend, onder meer via kopballen van Bram Jacobs uit hoekschoppen en een ingestudeerde corner die bijna succes had.

In de 25e minuut kwam Urk op gelijke hoogte uit een stilstaande situatie. Een hoekschop leidde tot een scrimmage voor het doel van Stefan Tielemans. De bal viel voor de voeten van Lucas Nagel, die de touwen liet bollen.

De 1-1 was ook de ruststand.

Ook na rust vermaakten Gemert en Urk het publiek. De twee ploegen deden weinig voor elkaar onder en vochten voor elke meter. Aanvankelijk bleef het spelbeeld gelijk – met een optisch overwicht voor de gasten en onder meer een bal op de lat boven Stefan Tielemans – maar gaandeweg  de tweede helft leek Gemert steeds meer het initiatief te pakken. Jongeling T-Shawn Illidge, terug van een blessure, bracht nieuwe energie. Kort voor het einde zette hij aan voor een geweldige solo vanaf rechts. Hij kwam een heel eind, het Gemertse publiek veerde al op, maar uiteindelijk belandde de bal bij de keeper.

Ondertussen eiste de hoge intensiteit van het duel zijn tol; spelers kregen kramp, wetende dat er wellicht nog een halfuur achteraan geplakt zou worden.

En zo geschiedde. De verlenging begon voor Gemert dramatisch. Urk scoorde al meteen na de hervatting via Hessel Snoek, die op rechts de ruimte vond om uit te halen en Stefan Tielemans klopte.

Ai, dat was een tegenvaller voor de thuisploeg. Voordeel was dat er nog een half uur resteerde om de schade te repareren. De ploeg drong aan. Een geweldig omhaal van Ralf Kemper had een beter lot verdiend.

Zeker in de tweede verlenging was het eenrichtingsverkeer naar het doel van Urk. Gemert verdient een dik compliment voor de getoonde spirit en vechtlust, zeker na de zeperd van afgelopen zondag tegen Hercules. Alle registers werden opengetrokken. De ploeg kreeg nog kleine kansen, zoals op het laatst via de ingevallen Safa Kizir, maar het dubbeltje viel uiteindelijk de verkeerde kant op.

Een mooie bekeravond kreeg daarmee dus een zuur slot, maar de prestatie moet de ploeg desondanks vertrouwen geven voor komende zondag als ADO’20, koploper in de derde divisie, Gemert aandoet.

Gemert: Tielemans, Brugmans (106. Michels), Verhoeven, Jacobs, Van Lee (97. Ben Rouba); Lammers, Meyssen (97. Kizir)., Verlinden (58. Illidge); Zwanen, Kemper, Waalkens (97. Barten).

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.