Gemert via strafschoppen naar kwartfinale bekertoernooi!

9 maart 2017

Gemert heeft zich donderdagavond geplaatst voor de kwartfinale van de districtsbeker. De ploeg van Dennis Dekkers dwong collegahoofdklasser O.S.S.’20 op de knieën in de strafschoppenserie die noodzakelijk was geworden door het 1-1 gelijke spel na negentig minuten. Bram Jacobs (foto) schoot de beslissende pingel binnen.

Gemert trad op sportpark Rusheuvel in Oss aan zonder Mark van Dijk (geblesseerd), Joost Habraken (op reis) en Coen Brouwers (blessure). Bart van Berlo was wel weer van de partij na zijn schouderkwetsuur, maar begon nog op de bank.

In de eerste helft hadden de zwartwitten het moeilijk. O.S.S.’20 pakte gaandeweg het initiatief en kwam verdiend op voorsprong. Na een klein half uur spelen werkte Joris Razenberg de bal binnen bij een aanval over links: 1-0. Gemert had daar in aanvallende zin nog weinig tegenover kunnen stellen, maar toch viel snel de 1-1. Een prachtige actie van Youri van Brussel bekroonde hij hoogstpersoonlijk met een raak schot. Met die gelijke stand bij rust mocht Gemert het minst klagen.

Dennis Dekkers greep in bij rust. Hij bracht Bart van Berlo en Ralf Kemper, die afgelopen zondag in Halsteren zijn rentree had gemaakt na vele weken absentie en nu een hele helft mocht meedoen. De tweede helft zag er een stuk beter uit van Gemert-zijde. Er was meer rust in het spel, de routine van Bart van Berlo deed de ploeg goed. Gemert had tot diep in het tweede bedrijf het beste van het spel. In de 72e minuut leek dat de voorsprong op te leveren. Vincent Buijssen bereidde de aanval voor, de pegel van Ron Jansen werd ternauwernood gekeerd door de Osse doelman.

Verder vielen er weinig echte kansen te noteren, maar het bleef door de spanning wel boeiend. In de slotfase, waarin beide teams steeds rommeliger gingen spelen, claimde de thuisploeg een penalty bij een tuimeling in het Gemertse strafschopgebied, maar de scheidsrechter zag er geen kwaad in.

Zo bleef het 1-1 en moesten strafschoppen de beslissing brengen. Die werden goed ingeschoten. Yoeri Vissers, Youri van Brussel, Ralf Kemper en Jeffrey Driessen hadden namens Gemert zonder weifeling raakgeprikt, toen de eerste speler van O.S.S.’20 zijn inzet gekeerd zag door Sven van Ommeren. Vervolgens was het direct aan Bram Jacobs om het karwei af te maken. De Osse goalie zat er dichtbij maar de bal verdween in de touwen, waarna het Gemertse kamp een feestje kon bouwen rond Jacobs en Van Ommeren.

De plaatsing is een mooie opsteker voor de zwartwitten, ook met het oog op komende zondag, als Vlissingen op bezoek komt. Een beetje geluk mocht ook wel een keer, nadat het de laatste weken ook een paar keer flink heeft tegengezeten. In de kwartfinale speelt Gemert op eigen veld tegen sv Meerssen, koploper  in de eerste klasse. Dat duel heeft speciaal belang, want de laatste vier van het districtsbekertoernooi plaatsen zich voor de eerste ronde van het ‘grote’ Amstel Cup-toernooi, waarin later ook de profclubs instromen.

Gemert-Meerssen wordt dus een kleine finale. Maar eerst gaat Gemert zich opmaken voor de thuiswedstrijd tegen Vlissingen. Dat duel begint zondag om 14.30 uur.

GEMERT: Van Ommeren; Brugmans (46. Van Berlo); Jori Vermeulen (46. Kemper), Jacobs, Van den Elzen, Leijten, Vissers, Lalisang, Van Brussel, Buijssen, Jansen (80. Driessen)