Gemert steviger aan kop na zege op Unitas

3 april 2022

Gemert is zondagmiddag steviger aan kop gekomen van de Derde Divisie B. De ploeg won dankzij een prima tweede helft met 3-1 van GVV Unitas. Medekoploper OFC verslikte zich in Blauw Geel, waardoor de zwartwitten  nu een marge koesteren van drie punten.

Het was derhalve de ‘goed-nieuws-show’, zondagmiddag op sportpark Molenbroek. Gemert verrast dit seizoen vriend en vijand. Wat zit er allemaal nog aan moois in het vat in de komende weken en maanden?  Niemand die het weet, maar de supporters durven voorzichtig te dromen, ook gelet op de oplopende bezoekersaantallen bij wedstrijden. Zeker is dat de zwartwitten en hun aanhang er met volle teugen van genieten.

Komende woensdag staat de volgende krachtproef op de rol. Dan speelt Gemert op sportpark Prins Willem-Alexander in Veghel tegen Blauw Geel’38, de ploeg die de zwartwitten zondag de helpende hand toestak door met 2-3 te winnen bij OFC. Woensdag zal er van ‘helpen’  geen sprake zijn. De derby is er zeker nu een om naar uit te kijken.

Zondag pakte Gemert de volle buit dankzij een uitstekende tweede helft. Het eerste bedrijf was nog moeizamer. Gemert – nog altijd zonder de geblesseerde Erwin van den Broek – moest in de beginfase al wat venijnige aanvallen van GVV Unitas incasseren. Esey Kiflom Tsegay kopte in de vijfde minuut bovenop de lat en even later werd een goal afgekeurd vanwege buitenspel.

In de 22e minuut was het toch raak. Erik van Loon beging een zeldzaam foutje en timede helemaal verkeerd, waardoor Thomas Mutzers vrij baan kreeg. De Unitas-speler maakte het mooi af, met een lobje over Stefan Tielemans: 0-1.

Een tegenvaller voor de Gemertenaren, die evenwel niet in paniek raakten. Jorzolino Falkenstein kreeg direct na de openingsgoal de kans op 1-1, maar de bal ging over. Daarna probeerde Gemert gaten te zoeken in de Gorichemse defensie, die stevig stond. Het aantal kansen voor de thuisploeg was bescheiden.

Dan is het fijn te weten dat Gemert een extra wapen heeft met de schotkracht van Joost Habraken bij afvallende voorzetten. Tegen HSC’21 joeg hij de bal van grote afstand in de touwen, zondag deed hij het opnieuw. Minder spectaculair dan toen, maar niet minder lekker: op slag van rust zorgde de captain hoogstpersoonlijk voor de gelijkmaker: 1-1.

Die treffer en het niet onaardige spel van Gemert gaven de supporters het vertrouwen dat het goed moest komen na rust. Bij de spelers leefde blijkbaar hetzelfde gevoel, want Gemert legde een heel goede tweede helft op de mat. Al in de eerste tien minuten na rust waren er kansen voor de sterk spelende Jorzolino Falkenstein, voor Ralf Kemper en Kees Brugmans, die zijn kopbal net naast zag gaan.

Het was uiteindelijk uitstel van executie voor GVV Unitas. In de 69e minuut viel de 2-1. Een vrije trap van Dylan van Diepen werd verlengd door Bram Jacobs en belandde via een paar Gorcumse ledematen in de touwen. Een lucky misschien, maar wel meer dan terecht, want Gemert voetbalde na rust met overtuiging, drong de opponent terug op eigen helft, combineerde vlot en was alert bij de gevaarlijke omschakelmomenten van Unitas.

De beslissing werd geforceerd door Jens Leijten en Ralf Kemper. Jens rukte, zoals vaker deze zondag, gevaarlijk op langs de zijlijn, leverde een perfecte voorzet af en Ralf Kemper zette zijn kruin tegen de bal: 3-1. Mooi doelpunt, prima aanval. Het is de 21e goal van Kempertje dit seizoen. Hij loopt dus 1 op 1! Wat een gemiddelde.

Ging het tegen DEM anderhalve week geleden nog mis bij een 3-1 stand, nu kwamen de drie punten nooit meer in gevaar. Gemert speelde het solide uit en boekte een belangrijke zege, die nog meer cachet kreeg door het verlies van OFC.

Maar veel tijd om er bij stil te staan, is er niet, want vrijwel direct gaat de focus om komende woensdag. Om 19.30 uur begint in Veghel de derby tegen Blauw Geel.

GEMERT: Tielemans; Leijten, Jacobs, Van Loon, Brugmans, Lammers, Habraken (77. Meyssen), Den Dekker, Falkenstein (72. Mezziani), Kemper, Van Diepen (80. Daniels).

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.