Gemert stapt met zege op DEM winterstop in

15 december 2019

Gemert heeft een geweldig voetbaljaar 2019 in stijl afgesloten. De ploeg van Reinald Boeren klopte DEM met 1-2 en stapt als nummer vier van de ranglijst de winterstop in.

Vijfentwintig punten vergaarden de zwartwitten in de eerste seizoenshelft, een aantal waar vooraf weinigen rekening mee hadden gehouden en dat veel vertrouwen geeft voor wat er in 2020 staat te gebeuren. Overigens zijn we nog niet precies op de helft. Op 12 januari speelt Gemert thuis tegen Westlandia, pas dan zijn alle tegenstanders in de derde divisie B afgevinkt.

Tegen DEM (Door Eendracht Macht) startte Gemert met dezelfde elf als twee weken geleden tegen UNA, met Kees Brugmans als linksback. Dwars over het veld in Beverwijk stond een straffe wind, die voetballen niet gemakkelijker maakte.

In het eerste half uur gaven de ploegen elkaar weinig toe, maar deed de thuisploeg – tot vanmiddag de nummer voorlaatst – zeker niet onder voor Gemert. Zo rond de 20e minuut was de ploeg van oud-prof Arvid Smit gevaarlijker en was het een paar keer spannend in de buurt van Bono Barten.

Gemert zelf was slordig, gehaast en moest een tandje bijschakelen. Dat gebeurde ook. In de 30e minuut kreeg Gemert zijn eerste serieuze kans, toen Ralf Kemper een voorzet gaf, waarna de inzet van Thijs van Pol maar net tot corner kon worden verwerkt door DEM. Langzaam maar zeker trok Gemert in de slotfase de teugels aan. Joost Habraken was al een keer in de buurt geweest, toen Joop Daniëls op slag van rust op weg leek naar de 0-1. Swen Verswijveren, de keeper van DEM, stak er een stokje voor.

De tweede helft begon met de alarmbel. Bijna vanaf de aftrap kreeg de halverwege ingevallen Cerilio Cijntje een dot van een kans. Zijn inzet ging voorlangs, maar bij Gemert waren ze meteen wakker. Zonder echt goed te spelen, als dat door de wind al kon, maakte Gemert in de drie kwartier die volgden duidelijk dat het de betere ploeg is. Het voetbal speelde zich vooral af op de helft van DEM.

Lang leek het bevrijdende doelpunt maar niet te willen vallen. Ralf Kemper kreeg onvoldoende controle over de bal bij een voorzet van de mee opgekomen Jens Leijten, Joost Habraken schoot over uit een cornervariant en het Gemertse kamp schreeuwde om een penalty, toen de sterk spelende Joop Daniëls in kansrijke positie onderuit werd gegleden. De scheids wilde er niet aan.

Pas in de 78e minuut werd de ban gebroken. Bij een onoverzichtelijke situatie voor het DEM-doel lag een aantal spelers op de grond. Thijs van Pol was een van hen en werd ook op het kunstgras gehouden door een verdediger. Nu legde de scheidsrechter de bal wel op de stip. Thijs ging zelf achter de bal staan, zag zijn eerste inzet gekeerd, maar prikte in de rebound alsnog raak. Zijn elfde van het seizoen alweer voor de clubtopscorer.

De 0-1 op dat moment was verdiend en heel snel werd de marge verdubbeld. Opnieuw had Thijs van Pol een belangrijk aandeel. Zijn voorzet vanaf de linkerflank werd bij de tweede paal binnengetikt door Willem den Dekker.

Opluchting bij de meegereisde fans van de zwartwitten; gezien het overwicht na rust leek de buit daarmee wel binnen. In blessuretijd kwam DEM nog wel terug tot 1-2 door een treffer van Michael Obioha, maar er resteerde geen tijd meer om het de zwartwitten nog benauwd te maken. Vrijwel meteen na de aftrap klonk het laatste fluitsignaal.

Zo boekte Gemert nog net in 2019 de tweede uitzege van het seizoen, nadat begin september al FC Lienden werd geklopt. In de periode ertussen werden vooral op het eigen sportpark Molenbroek veel punten verzameld. Al met al kijken de zwartwitten terug op een prachtige entree in de derde divisie. De ploeg krijgt nu een paar weken welverdiende rust en pakt de draad op zaterdag 4 januari weer op met een oefenwedstrijd tegen eerstedivisieclub FC Oss, in het stadion van Oss (14.00 uur).

GEMERT:  Barten, Leijten, Jacobs, Westerlaken, Brugmans, Habraken, Brouwers, Den Dekker, Daniëls, Van Pol, Kemper.