Gemert speelt gelijk tegen Hoogland

16 februari 2020

Gemert heeft zondagmiddag een punt overgehouden aan de thuiswedstrijd tegen Hoogland. De 1-1 maakte weliswaar een einde aan de lange reeks van thuiszeges (zeven in getal) maar uiteindelijk waren er in het zwartwitte kamp weinig klachten. Ja, voor rust had de ploeg het verschil kunnen maken, maar in de slotfase had het duel ook in een nederlaag kunnen eindigen.

Gemert-trainer Reinald Boeren moest vooraf wat puzzelen. Ralf Kemper is al langere tijd geblesseerd. Jens Leijten zit sinds donderdag in de ziekenboeg. De verdediger/middenvelder is geopereerd aan de pols waar hij al langer last van heeft. Hij zit in het gips en is in principe voor zes weken uitgeschakeld. Daarnaast waren Coen Brouwers en Mark Westerlaken geschorst.

Daardoor was er een plaatsje bij de eerste elf ingeruimd voor Hazem Ben Rouba, het jonge talent van Gemert, dat vooral voor rust prima speelde. Justin Houwers vulde de linkbackplaats in en Kees Brugmans verhuisde naar het voor hem vertrouwde centrum. Voorin startte Reva Kreekels.

De storm Dennis had natuurlijk invloed op het spel op sportpark Molenbroek. Toch was de straffe wind niet bepalend: er viel goed te voetballen. De omstandigheden brachten wel veel onvoorspelbaarheid in het spel en dat kwam de attractiviteit ten goede.

Gemert begon niet goed aan het duel met Hoogland. De eerste vijf tot tien minuten waren voor de bezoekers, die dat ook vertaalden in een voorsprong. Ruud Vos kegelde de bal van dichtbij binnen in de 6e minuut van de wedstrijd: 0-1.

Dat was even slikken voor Gemert, maar gaandeweg de eerste helft pakte de thuisploeg steeds meer het initiatief. Tussen de 15e en de 20e minuut kreeg Gemert een aantal kansen, via Hazem Ben Rouba, maar vooral Reva Kreekels. Zij testten de doelman van Hoogland, Sebastiaan Bruins, die soms wat onorthodox te werk ging, maar vaker dwars lag dan de Gemertenaren lief was.

De gelijkmaker viel uiteindelijk na ruim een half uur. Willem den Dekker bracht Joop Daniëls in stelling. De Gemertse nummer 11 kapte een verdediger uit en joeg de bal vervolgens hard in de touwen. Mooie treffer, verdiende gelijkmaker: 1-1.

De wind kwam vanuit de zuidwest hoek, dus had Gemert voor rust het grotere voordeel. Dat had eigenlijk moeten resulteren in een voorsprong. De zwartwitten kregen kansen, via een inzet van Thijs van Pol en een vrije trap van Willem den Dekker onder meer,  maar de bal wilde niet vallen of Bruins had er goed  het oog in.

Achteraf zou er nog regelmatig worden nagepraat over die eerste bedrijf: toen had Gemert toe moeten slaan. Na rust liep het moeizamer. Misschien had het met de wind te maken, maar de dominantie verdween een beetje. Thijs van Pol was gevaarlijk bij een kopbal na een voorzet van Reva Kreekels vanaf de linkerkant, maar ook Hoogland liet zich niet onbetuigd.

Boeiend bleef het; de kwartje kon continu twee kanten op vallen, met dreigende momenten voor beide doelen. In de slotfase had Hoogland twee niet te versmaden kansen. Bono Barten redde geweldig op een lob van Henk Baum. Even later zag de Gemertse doelman tot zijn opluchting dat een inzet net aan de goede kant van de paal voorbij rolde. In de slotminuut probeerde Thijs van Pol het nog, maar uiteindelijk bleef de 1-1 op het bord staan.

De remise betekende het eerste puntverlies op eigen veld sinds het gelijke spel tegen Blauw-Geel ’38 op 14 september (!), maar het zwartwitte kamp kon er wel mee leven. De ploeg behoudt met trots de derde plaats in de derde divisie en gaat zich nu opmaken voor de uitwedstrijd tegen het Haagse Quick, over twee weken (1 maart).

GEMERT: Barten, Teuben (87. Van Zutphen), Brugmans, Jacobs, Houwers (58. Cas Jansen), Ben Rouba (81. Driessen), Habraken, Den Dekker, Daniëls, Kreekels, Van Pol.

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski op het album op deze site.