Gemert speelt gelijk tegen Hercules, na miraculeuze slotfase

10 oktober 2021

Gemert heeft zondagmiddag gelijkgespeeld tegen Hercules. Vorige week pakten de zwartwitten in de allerlaatste seconde een punt tegen Westlandia, tegen de Utrechters moest de ploeg in de slotminuut een gelijkmaker incasseren. Het werd 2-2.

Het laatste fluitsignaal van de scheidsrechter vormde het einde van een zeer boeiende slotfase. Gemert kwam in de 90e minuut op voorsprong via de net ingevallen Chafik Mezziani, maar slaagde er toch niet in om de drie punten over de streep te slepen door de late goal van Tyrone Fonville.

Dat ben je als Gemert-supporter geneigd om teleurgesteld te zijn – zo’n late gelijkmaker is zuur – maar eigenlijk was dat niet nodig. Drie punten waren – hoe lekker ook – iets teveel van het goede geweest voor de thuisploeg, Hercules had met een nederlaag te weinig gekregen. Een 2-2 paste beter bij de verhoudingen.

Gemert moet Jens Leijten voorlopig even missen vanwege een blessure, maar de oplossing lag voor de hand. Bram Jacobs keerde terug in het hart van de verdediging, terwijl Kees Brugmans naar de rechterkant opschoof.

Hercules bewees in Gemert over een prima ploeg te beschikken. Gemert had het er zeker in het begin aardig moeilijk mee, zonder dat het grote kansen weggaf. In de 11e minuut meldden de zwartwitten zich voor het eerst dreigend voor het vijandelijke doel. Het was meteen de grootste kans tot dat moment. Een inzet van Ralf Kemper miste nog kracht.

In de 19e minuut kwam Hercules op voorsprong. De goal kwam een beetje uit de lucht vallen. Na balverlies van Gemert haalde Oussame Lahri van afstand uit. Stefan Tielemans moest het antwoord schuldig blijven: 0-1.

Die stand bleef tot de rust in tact. Gemert en Hercules gaven elkaar in het restant van de eerste helft voetballend weinig toe, maar in de jacht op de gelijkmaker kon de thuisploeg onvoldoende afdwingen. Hercules had de zaken onder controle. Echte kansen vielen voor rust niet meer te noteren.

Na rust leek er aanvankelijk weinig te veranderen. Hercules had Gemert in de tang en de 0-2 hing meer in de lucht dan de 1-1. Maar de 57e minuut veranderde alles. Gregory Lammers haalde de bal van de lijn bij een goede Utrechtse kans, Willem den Dekker stuurde Ralf Kemper weg en de aanvaller maakte er gedecideerd 1-1 van.

Daarna werd de wedstrijd opener, waarbij geen deskundige kon zeggen hoe het zou aflopen. Het werd een aantrekkelijk vervolg. Beide ploegen kregen hun kansjes. Bij Gemert kwamen Yentl Meyssen en Chafik Mezziani – hersteld van zijn blessure – in het veld. En laatstgenoemde zette sportpark Molenbroek in vuur en vlam. Met de 90 minuten al op de klok onderschepte hij een pass in de Hercules-opbouw en maakte het vervolgens vakkundig af, met een heerlijke sleepbeweging: 2-1.

Dat was nog eens een meevaller, die innig werd gekoesterd door de zwartwitten, wetende dat er nog een blessuretijd aankwam. Daarin zette Hercules natuurlijk alles op alles. En met succes. Een voorzet van links werd bij de tweede paal ingekopt door spits Fonville.

Een domper, maar wel een waar de Gemertse aanhang gezien het wedstrijdverloop snel in kon berusten. Gemert blijft ook na acht competitierondes ongeslagen en bezet een prima vierde plaats op de ranglijst. Komende zondag gaat de reis naar Gorinchem, waar de confrontatie met GVV Unitas op de rol staat.

GEMERT: Tielemans, Brugmans, Van Loon, Jacobs, Van den Broek, Lammers, Habraken (90. Ben Rouba), Den Dekker, Daniels (75. Meyssen), Falkenstein (75. Mezziani), Kemper.

Meer foto’s van Frans Brzoskowski in het album op de site.