Gemert sluit seizoen af met knappe zege!

28 mei 2023

Gemert 1 heeft een bewogen seizoen afgesloten met een knappe zege. De ploeg klopte subtopper HSC’21 in Haaksbergen met 1-2 en sprong op de ranglijst over Unitas heen naar de elfde plaats.

Een positief slotakkoord dus voor de zwartwitten. Het was de vierde overwinning op rij, als uitroepteken achter de prima tweede seizoenshelft. In de winter was de situatie zorgelijk, uiteindelijk heeft de equipe van Reinald Boeren zich opgewerkt tot de middenmoot, met 47 punten uit 34 wedstrijden. Ter vergelijking; bij het ingaan van de winterstop had Gemert slechts 15 punten.

Voor de wedstrijd in Haaksbergen had trainer Reinald Boeren wat wijzigingen doorgevoerd. Yentl Meyssen en Kees Brugmans waren niet beschikbaar. Zij stonden qua gele kaarten op scherp en in overleg was besloten om geen risico te lopen op een schorsing begin volgend seizoen. Dat betekende onder meer dat Fabrizio Deben naast Bram Jacobs in het centrum werd geposteerd. De jonge verdediger tekende voor een uitstekende wedstrijd.

Gemert speelde ook als team een prima eerste helft. De ploeg gaf nauwelijks iets weg en creëerde zelf wel de nodige kansen. Met name van Jasper Waalkens was het genieten. De routinier speelde vanaf het middenveld en was in zijn laatste wedstrijd voor Gemert bij vlagen ongrijpbaar.

Hij was ook betrokken bij de goals van Gemert voor rust. In de negende minuut produceerde hij een corner, die bij de eerste paal werd binnengeknikt door Bram Jacobs.

De 0-1 veranderde weinig aan het spelbeeld. HSC maakte nog kans op de derde periodetitel en probeerde het wel, maar de groenwitten vonden nauwelijks tot geen gaten in de Gemertse defensie. Bram Jacobs leek wel een magneet in zijn schoenen te hebben; hij zat overal tussen.

De zwartwitten waren ondertussen gevaarlijker, resulterend in de 0-2 na een half uur. Een indraaiende voorzet van Jasper werd door Ralf Kemper bij de tweede paal tegendraads binnengekopt. De bal viel via de paal en Gregory Lammers binnen.

De ploeg zat daarmee op rozen. HSC’21 prikte in de slotfase van de eerste helft wel een paar keer venijnig, ten teken dat de Twentenaren de strijd nog niet hadden opgegeven.

Dat bleek meteen na rust. HSC21 beet van zich af in een poging om in stijl afscheid te nemen van het thuispubliek. De groenhemden zetten Gemert vast op eigen helft. Direct na de hervatting was het al bijna raak, toen Stef Ottink alleen voor Romeo Okonkwo verscheen. De doelman bleef de baas met een knappe redding.

Het beeld van de tweede helft was daarmee wel bepaald. HSC’21 drong aan, Gemert moest zich veelal beperken tot tegenhouden en loerde op een counter, in de hoop daar de beslissende derde treffer mee binnen te loodsen. Safa Kizir had een schietkans, later poogde Niels Fleuren de beslissing te forceren na een voorzet van rechts.

Maar eerlijk is eerlijk: de kansen van HSC’21 waren na rust groter en talrijker. Een bal van Wessel Witbreuk belandde bovenop de lat en er was een aantal hectische momenten voor de pot van Romeo.

Gemert bleef overeind, tot de 78e minuut. Witbreuk kopte een hoekschop snoeihard binnen en bracht daarmee de spanning terug in de wedstrijd.

Gemert maakte zich op voor een heet kwartiertje, maar hield uiteindelijk redelijk eenvoudig stand. Het was soms met hangen en wurgen en zelf werd Gemert niet meer gevaarlijk, maar grote kansen werden ook niet meer weggegeven.

Zo sleepte Gemert er een mooie driepunter uit, zo op het einde van het seizoen. Het maakte de lange terugreis vanuit Twente een stuk aangenamer.

De ploeg gaat nu genieten van een paar weekjes rust. Op 11 juli staat de eerste training van de voorbereiding op het nieuwe seizoen gepland. De eerste oefenwedstrijd staat op de rol voor 15 juli, uit tegen Nivo Sparta in Zaltbommel. Op zaterdag 22 juli presenteert de vernieuwde ploeg zich voor het eerst aan het thuispubliek in een oefenduel met rksv Nuenen.

GEMERT: Okonkwo; Migchels, Deben, Jacobs, Fleuren; Lammers, Waalkens (84. Oerlemans), Van Zutphen (75. Ben Rouba); Falkenstein (65. Illidge), Kemper (75. Barten), Herman (46. Kizir).

Onderstaande foto’s met dank aan Dolf Reusink van HSC21: