Gemert sluit prima af: 3-1 tegen Groene Ster

17 december 2017

Gemert heeft de eerste seizoenshelft zondag prima afgesloten. Voor eigen publiek won de equipe van Dennis Dekkers met 3-1 van Groene Ster. Omdat O.S.S.’20 ook zegevierde over Halsteren, gaan de zwartwitten als nummer twee de winterstop in.

Het was ‘Supersunday’ in de hoofdklasse b. De vier hoogstgeklasseerden troffen elkaar. Gemert en O.S.S.’20 slaan nu een klein gaatje naar de achtervolgers en hebben zich nadrukkelijk geprofileerd als de belangrijkste kandidaten voor de hoofdprijs die over een paar maanden vergeven wordt.

Gemert kon zondag geen beroep doen  op Joost Habraken en Ron Jansen. Habraken is voor de rest van het seizoen uitgeschakeld met een afgescheurde kruisbank, Jansen heeft een spierblessure en staat waarschijnlijk zo’n zes tot acht weken aan de kant. Ook hij zal er dus zeker niet bij zijn als de competitie op 21 januari wordt hervat met een uitwedstrijd tegen Woezik.

Het kerstreces werd in ieder geval met een goed gevoel binnengestapt. Gemert – Groene Ster werd zondagmiddag een wedstrijd die op basis van de ranglijst verwacht mocht worden. Met een verdiende winnaar. Als er iemand recht had op de drie punten was het Gemert, dat meer aanvallende intenties toonde en ook veruit de meeste kansen bij elkaar voetbalde.

De beginfase was enerverend. Dennis Groen had al in de eerste minuut een kans op de 1-0. In de rebound was Jeremias Carlos David dichtbij. Daarna bleef het spel op en neer golven. In de vijfde minuut kwam Groene Ster op voorsprong. Roel Schirra haalde geweldig uit en klopte Bono Barten.

Een tik voor de thuisploeg, die echter snel de rug rechtte. In de 11e minuut stond de 1-1 al op het scorebord. Ralf Kemper verraste de Limburgse keeper Jan-Willem Thijssen met een verraderlijk schot in de korte hoek.

In het restant van de eerste helft bleef Gemert de bovenliggende partij. Groene Ster plooide bewust wat terug en probeerde in de omschakeling gevaarlijk te worden. De groenwitten beschikken over een aantal behendige, goede voetballers, dus het was continu oppassen voor Gemert. Ralf Kemper was dichtbij de 2-1 bij een voorzet van Ruben Rodrigues, aan de andere kant kwam Maikel van Kesteren een teennagel te kort om de 1-2 binnen te schuiven.

Tegen het einde van de eerste helft drong Gemert nadrukkelijk aan. Jeremias Carlos David was tot twee keer toe bijna succesvol en op slag van rust scheerde een schot van Dennis Groen de lat. Het bleef evenwel 1-1, maar de thuisploeg mocht met vertrouwen naar de tweede helft toeleven.

Na rust was het spelbeeld identiek. Gemert had meer balbezit, maar Groene Ster bleef overeind en voor de zwartwitten een moeilijke opponent. Het was en bleef een tactisch steekspel, met duels op het scherp van de snede.

Zo’n tien minuten na rust kwam Gemert verdiend op 2-1. Een kopbal van Ralf Kemper werd door Thijssen nog gekeerd, maar Jeremias Carlos David stond op de goede plek en jaste de bal met duvels geweld in de touwen; 2-1.

Die ruggensteun voor Gemert betekende dat Groene Ster meteen doorschakelde. De ploeg wilde de achterstand op de ranglijst niet laten groeien en schoof steeds nadrukkelijker naar voren. De spanning nam toen voor de toeschouwers, maar Gemert speelde in negentig minuten een zeer volwassen wedstrijd. Kansen voor Groene Ster werden er niet of nauwelijks weggegeven door de hechte defensie van Gemert, waarin Bart van Berlo centraal stond geposteerd.

De beslissing viel in de 84e minuut en het doelpunt werd er een om te herinneren. Youri van Brussel loste Jeremias Carlos David af, liep het veld in en na vier à vijf tellen zette hij zijn voet tegen de bal: 3-1. Dat was wat je noemt een gouden wissel en een die sportpark Molenbroek een zucht van verlichting liet slaken. Want hoewel er niets op basis van het vertoonde spel niets op de marge viel af te dingen, was de derde treffer toch wel lekker.

De strijd was daarmee gestreden en in de slotminuten had Gemert nog verder kunnen weglopen. Een prachtige aanval werd door Jens Leijten al even fraai afgewerkt, maar de bal stuitte via de onderkant van de lat weer het veld in. Een kopbal van Ruben Rodrigues was Groene Ster-doelman Thijssen bijna te machtig, maar de bal werd net voor of achter de lijn – de meningen liepen uiteen – nog weggewerkt. En ook Ralf Kemper had nog een kopkans.

Maar het bleef bij 3-1, een prima resultaat en een afsluiting-in-stijl van een uitstekende eerste seizoenshelft van de zwartwitten. Slechts weinigen hadden voorspeld dat de ploeg bij de winterstop op plek twee zou staan, op één puntje van de koploper. Alle reden om met veel optimisme naar deel twee van de competitie uit te kijken.  De zwartwitten spelen op zondag 7 januari hun eerste oefenwedstrijd van het nieuwe jaar, thuis tegen Blauw Geel’38 om 12.00 uur.

GEMERT: Barten; Leijten, Brugmans, Van Berlo, Van Rooij; Brouwers, Groen, Lalisang (71. Van den Elzen); Kemper, Rodrigues, Carlos David (84. Van Brussel).

Kijk voor meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op de homepage van deze site!