Gemert redt het niet in Oss

6 maart 2016

Gemert 1 is zondagmiddag zonder buit teruggekeerd uit Oss. Tegen O.S.S.’20 ging het in de slotfase faliekant mis. Tien minuten voor tijd koesterde Gemert nog een 0-1 voorsprong, maar twee late Osse doelpunten maakten dat de druiven voor het Gemertse kamp zuur waren. Héél zuur.

Gemert begon gehavend aan het duel op sportpark De Rusheuvel. Yoeri Vissers had zich ’s ochtends ziek afgemeld. Zijn absentie kwam bovenop die van Erik van Dijk en de langdurig geblesseerden Vincent Buijssen en Youri van Brussel. Normaliter toch vier basisspelers.

Op het hobbelige, moeilijk bespeelbare veld van O.S.S. begon de thuisploeg sterk, maar na tien à vijftien minuten kwam Gemert steeds beter in de wedstrijd. Een vrije trap van Thijs van Pol en een gevaarlijke Jasper Lalisang waren de eerste signalen dat Gemert meer grip op het duel kreeg. Aan de andere kant was met name Ferdy van den Berg dichtbij een doelpunt, toen Sven van Ommeren een van richting veranderde bal moest verwerken. De aanvaller van O.S.S. schoot de bal over.

De twee ploegen hielden elkaar daarna aardig in evenwicht en Gemert kreeg op een heerlijk moment, op slag van rust, een ruggesteuntje. Jens Leijten kwam in balbezit op rechts. De middenvelder zette voor en Thijs van Pol zette zijn kruin tegen de bal. Veelal zijn keepers dan kansloos, ook Rick van der Leest. Het is inmiddels een karakteristieke goal voor Gemert. Met de 0-1 in de achterzak ging de ploeg van Bert Ruijsch met een heel goed gevoel de kleedkamer in.

Na rust probeerde O.S.S.’20 de bakens te verzetten. Gemert plooide aanvankelijk rustig terug, liet de bal aan de opponent en constateerde ondertussen dat het zelden of nooit dreigend werd in het gebied voor Sven van Ommeren, met uitzondering van een vrije trap van Nelissen op de bovenkant van de lat. Toch werd de druk gaandeweg de tweede helft groter en groter. Gemert moest steeds verder terug en kwam op een gegeven moment nauwelijks meer aan voetballen toe. Thijs van Pol werd een steeds eenzamer frontsoldaat. Maar nog altijd was er de geruststellende gedachte dat O.S.S.’20 niet tot kansen kwam.

Tot de 82e minuut. Een voorzet vanaf links werd – tussen Mark van Dijk en Sven van Ommeren in – binnengekopt door Van den Berg. Een hard gelag voor Gemert. Gezien het eenzijdige wedstrijdbeeld na rust besefte elke supporter dat het nog een zwaar karwei zou worden om dat ene puntje veilig te stellen. O.S.S. bleef aandringen, maar de zwartwitten leken het te gaan halen. Pas bij de allerlaatste aanval – twee minuten in blessuretijd – viel alsnog het doek. Op de meest knullige manier. Een schot vanaf 20 meter werd in de kluwen van spelers door het been van O.S.S.-speler Van den Broek beroerd, waardoor Sven van Ommeren plotsklaps kansloos was. Sportpark De Rusheuvel vierde feest, terwijl de zwartwitten teleurgesteld het hoofd bogen. De scheidsrechter floot meteen daarna af.

Gemert gaat zich nu opmaken voor de derby tegen UDI’19, komende zaterdagavond op sportpark Molenbroek.

GEMERT: Van Ommeren: Brugmans, Davy Vermeulen, Mark van Dijk, Van den Elzen; Leijten, Van Berlo, Lalisang, Habraken; Kemper (78. Brouwers) en Van Pol.