Gemert plaatst zich voor playoffs door zege in topper!

26 mei 2019

Gemert heeft zichzelf in de allerlaatste wedstrijd beloond voor een goed seizoen. De ploeg van Reinald Boeren won de topper tegen Baronie knap met 0-1 en plaatste zich daarmee voor de playoffs. Doordat Halsteren verloor van Leonidas zijn de zwartwitten zelfs tweede geworden in de hoofdklasse B. Daarmee mogen ze de eerste ronde van de nacompetitie overslaan.

De confrontatie tegen Baronie op sportpark De Blauwe Kei was een alles of niets-wedstrijd. De verliezende ploeg zou als enige in de kopgroep van vijf ploegen met lege handen blijven. Immers, Groene Ster is al kampioen, Halsteren en Unitas hadden zich al (virtueel) geplaatst voor de nacompetitie. Gemert en Baronie vochten om het resterende ticket.

De spanning zat er vol op in Breda. Gemert, dat startte met dezelfde elf als vorige week, had het in de eerste helft lastig. De zwartwitten kwamen moeilijk aan voetballen toe. De verschillen waren niet groot, maar Baronie had wel een groter spelaandeel en was ook het gevaarlijkst. Bij een inzet van Mustapha Mohammad moest Bono Barten zich tot het uiterste strekken, Jorik Mijnhijmer raakte de buitenkant van de paal en schoot hoog over bij een voorzet van links en een uithaal van David Vermeulen spatte uiteen op de kruising.

Was het daarmee eenrichtingsverkeer? Nee, zeker niet. Baronie was weliswaar sterker, maar ook Gemert kwam er soms gevaarlijk uit. Joost Habraken was een keer dichtbij en Ralf Kemper raakte de bal niet goed na de inmiddels bekende ingestudeerde corner. Thijs van Pol had een paar kopkansen, maar kwam er net niet goed bij.

Gaandeweg de eerste helft nam Sander Vereijken de ploeg al meer en meer bij de hand, onder meer met twee gevaarlijke schoten van afstand, en dat zette hij door na de hervatting, die voor Gemert met een gelukkige stand van 0-0 werd bereikt.

Kort na rust was Baronie nog een paar keer dreigend, maar na ongeveer een uur kreeg Gemert steeds meer grip op de wedstrijd. Een kopbal van Bram Jacobs ging over, Thijs van Pol had ook bijna succes en in de 70e minuut was het raak. Sander Vereijken ging op avontuur met de bal aan de voet. Zoals we hem kennen. Hij dribbelde vanaf de linkerkant voorlangs de zestienmeterlijn het vijandelijke gebied in. De perfecte afronding plaatste Gemert in een comfortabele zetel: 0-1. Immers, aan een gelijkspel hadden de zwartwitten genoeg.

Het resterende deel van de tweede helft kwam de overwinning van Gemert eigenlijk nooit meer in gevaar. Gemert speelde solide en toonde zich steeds standvastiger. Baronie zette alles op alles en probeerde de zaken met twee offensieve wissels te forceren. Reinald Boeren bracht centrale verdediger Mark Westerlaken als extra slot op de deur.

Twee keer moest Bono Barten nog ingrijpen. Hij stond op zijn post bij een inzet van dichtbij van invaller Alexander Haas en even later bij een poging van Mustapha Mohammad. Maar hoe meer het einde in zicht kwam, hoe meer de energie uit de Bredase lijven verdween en hoe meer Gemert zich in veilige haven waande. Gemert controleerde en liet zich het uiterst aantrekkelijke toetje van het seizoen niet meer ontnemen.

Door de nederlaag van Halsteren bij Leonidas sprong Gemert naar een tweede plaats op de ranglijst. En dat was extra goed nieuws, want daardoor ontloopt Gemert de eerste ronde van de nacompetitie. De ploeg gaat zich nu opmaken voor de confrontatie in de tweede ronde, tegen de winnaar van de wedstrijd SDO (Bussum) tegen Unitas uit Gorinchem. De wedstrijden worden zo goed als zeker gespeeld op donderdag 6 en pinkstermaandag 10 juni. Gemert speelt eerst uit.

De playoffs bestaan uit drie rondes. Gemert is dus in theorie vier wedstrijden verwijderd van promotie naar de derde divisie. Houd de website in de gaten voor aanvangstijdstippen in de komende weken.

GEMERT: Barten; Leijten, Brugmans, Jacobs, Van den Broek, Habraken (87. Groen), Brouwers, Den Dekker, Vereijken, Kemper (78. Westerlaken) en Van Pol.