Gemert pakt zege op DESO

10 april 2016

Gemert heeft zondagmiddag zeer goede zaken gedaan in de strijd om lijfsbehoud. De druk op de ploeg van Bert Ruijsch was in de voorbije weken almaar hoger geworden en daarom kwam de 2-1 overwinning op DESO uiterst gelegen. De ploeg is van een elfde naar een negende plaats opgeschoven.

Gemert zag er behoorlijk anders uit dan vorige week tegen TOP. Erik van Dijk was geschorst, Vincent Buijssen keerde terug in de basis. Op de bank nam bovendien Youri van Brussel plaats, waardoor de zwartwitten weer wat ruimer in hun jasje komen te zitten. Mark van Dijk speelde zondagmiddag op het middenveld en het centrale duo achterin werd gevormd door Bart van Berlo en Davy Vermeulen.

DESO was het team in vorm en had houvast in drie achtereenvolgende zeges. De ploeg is moeilijk te bespelen: de Ossenaren opereren vanuit een gesloten verdediging om met snelle uitvallen gevaarlijk te worden. Ook was Gemert beducht voor standaardsituaties.

Maar de zwartwitten lieten zich niet uit de tent lokken en speelden negentig minuten gedisciplineerd. Van belang was om zeker niet op achterstand te komen, omdat DESO dan zijn favoriete spel kan spelen. Nu viel het doelpunt aan de andere kant. Joost Habraken leverde een prima voorzet af vanaf de rechterkant en Thijs van Pol prikte raak.

Een verdiende voorsprong op basis van de beginfase. DESO werd nu gedwongen om wat meer initiatief te nemen, maar dat gebeurde maar mondjesmaat. De ploeg heeft enkele technisch behendige spelers in de gelederen, die continu om aandacht vragen, maar kansen gaf Gemert nauwelijks weg. Na een half uur kwam de thuisploeg goed weg bij een mooi schot – onderkant lat – van Kamara.

In de tweede helft probeerde DESO meer druk te zetten. Gemert moest bij fases ver terug, maar opnieuw bleef het aantal Osse kansen binnen de perken. Ondertussen probeerde Gemert toe te slaan. Een tweede treffer zou meer lucht geven. In de 65e minuut kwam Kees Brugmans voor Joost Habraken, drie minuten later werd Youri van Brussel ingebracht voor Jasper Lalisang en nog twee minuten later moest DESO met tien man verder na een rode kaart voor Roy Govers.

Van Brussel,  terug na lang blessureleed, maakte er een prima invalbeurt van en bekroonde die eigenhandig met de bevrijdende 2-0. Gelanceerd door Mark van Dijk hield hij het hoofd koel en versloeg de sterke Osse doelman, Nick Leijten.

Daarmee leek de buit binnen, maar toch werd het nog even spannend. De reguliere speeltijd was al voorbij toen Donny van Herpen na een snelle uitval toesloeg en de 2-1 binnenkopte. De Gemertse aanhang moest nog even peentjes zweten, maar uiteindelijk werd de zege binnengesleept. Na moeilijke weken, waarin de positie op de ranglijst steeds penibeler werd, werden de drie punten met grote opluchting omarmd.

Komende week is Gemert vrij van competitieverplichtingen. Daarna wacht de uitwedstrijd tegen Gestel. De strijd is nog lang niet gestreden, maar met het herwonnen vertrouwen kunnen de zwartwitten weer optimistischer naar de toekomst kijken en dat zorgde zondagmiddag voor een opperbeste stemming op sportpark Molenbroek.

GEMERT:  Van Ommeren; Leijten, Davy Vermeulen, Van Berlo, Van den Elzen; Mark van Dijk, Lalisang (68. Van Brussel), Vissers; Habraken (65. Brugmans), Van Pol, Buijssen (80. Kemper).