Gemert pakt eerste punt tegen Quick

13 september 2020

Gemert heeft het eerste punt van het nieuwe seizoen binnen. Tegen Quick werd het zondagmiddag 1-1, een zwaarbevochten gelijkspel dat houvast biedt voor de komende weken.

Gemert was compleet en dat betekende dat Johan van Lierop en Gregory Lammers terugkeerden in de basiself. De opstelling was dus identiek aan die van het bekerduel met ACV, twee weken geleden.

Na het uitzwaaien van Thijs van Pol, Ralf Kemper, Jori Vermeulen en Reva Kreekels – die aan het einde van vorig seizoen afscheid hebben genomen van het vaandelteam – en een minuut stilte ter nagedachtenis aan Wim de Haard, begonnen de zwartwitten ietwat stroef aan het duel met de Hagenezen. De verschillen waren niet groot, maar Quick voetbalde toch wel gemakkelijker dan de thuisploeg. In de 19e minuut kreeg Quick veel ruimte en een goede mogelijkheid, maar bleef de Gemertse defensie zonder kleerscheuren.

Na ruim een half uur meldde Gemert zich voor het eerst serieus voor Quick-goalie Jari Puister. Moreno Koenders kwam goed door op links, zette voor, waarna Willem den Dekker het leer op de pantoffel nam. Puister had echter het laatste woord. Het doelpunt viel vervolgens aan de andere kant. Bij een spelhervatting – een hoekschop – liet Gemert zich bij de eerste paal verschalken. Philip Kouwenhoven knikte binnen: 0-1.

Gemert was even van de wap en ontsnapte toen Stefan Tielemans een Haagse pegel met de grootste moeite onschadelijk kon maken.

In de rust realiseerden de zwartwitten dat het anders moest, en dat gebeurde ook. De ploeg kwam scherper uit de kleedkamer dan in de eerste helft en speelde wat verder naar voren. Joop Daniels was in de rust achtergebleven en vervangen door Bram Zwanen, die daarmee zijn officiele debuut maakte voor de zwartwitten. De middenvelder uit Aarle-Rixtel is afkomstig van Helmond Sport, waar hij 53 duels zijn opwachting maakte in het vaandelteam, en sloot deze zomer aan bij het O23-team van Gemert. Daar liet hij zich meteen zien en zondagmiddag deed trainer Reinald Boeren halverwege de wedstrijd voor het eerst een beroep op hem.

Gemert voetbalde na de hervatting beter, probeerde de defensie van Quick onder druk te zetten en was kort na rust al een paar keer dreigend. De Gemertse supporters gingen weer geloven in een goed resultaat. Quick was de dominantie van voor rust dan wel kwijt, de ploeg bleef wel gevaarlijk. In de 52e minuut kwam Gemert goed weg bij een hard schot op de lat en vervolgens een levensgevaarlijk indraaiende hoekschop.

De thuisploeg bleef zo in de wedstrijd en leek op weg naar de 1-1, toen Moreno Koenders in de 68e minuut met een kopbal de juiste richting had gevonden. Met een katachtige reactie hield Puister de gelijkmaker tegen. Even later moesten captain Joost Habraken en Jens Leijten zich licht aangeslagen laten vervangen door Hazem Ben Rouba en Kees Brugmans.

In de 70e minuut moest Quick met tien man verder, na een tweede gele kaart voor Vincent van Dorp, die daarmee vroegtijdig kon gaan douchen. Dat bood perspectief voor de zwartwitten, die met de uitblinkende Mark Westerlaken – na afloop uitgeroepen tot Man van de Wedstrijd – verdedigend de zaken goed op orde had. De man-meer-situatie kon aanvankelijk nog niet vertaald worden in een offensief, maar in de 82e minuut was het dan toch raak. Willem den Dekker was het goudhaantje en haalde van ver uit. De streep verdween tegen de touwen: 1-1.

Een heerlijke treffer en op basis van de tweede helft was de gelijkmaker dik verdiend. De optimisten op sportpark Molenbroek vonden dat er op basis van het spel na rust misschien nog meer in had gezeten, de realisten hadden vrede met de remise, die voldoende aanknopingspunten biedt richting de uitwedstrijd tegen Groene Ster, komende zondag. Eerst speelt Gemert dinsdagavond in Helmond nog een oefenwedstrijd tegen sv De Braak (20 uur).

GEMERT: Tielemans; Leijten (70. Brugmans), Westerlaken, Van Loon, Brouwers; Lammers, Habraken (70. Ben Rouba), Den Dekker, Daniels (46. Zwanen), Van Lierop, Koenders.

Meer foto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.