Gemert pakt eerste punt in derde divisie

1 september 2019

In de tweede wedstrijd van het seizoen heeft Gemert het eerste punt ooit gepakt in de derde divisie. De promovendus speelde gelijk in de uitwedstrijd tegen OFC. Het bleef in Oostzaan 0-0.

Na het verlies in de openingswedstrijd werd het gelijkspel gekoesterd door de zwartwitten. Het punt was verdiend. De thuisploeg was voetballend wel iets dominanter, maar de Gemertse defensie stond als een huis en gaf nauwelijks kansen weg. En in de slotfase had het kwartje zomaar de Gemertse kant op kunnen vallen.

Gemert kreeg zondagochtend een flinke domper te verwerken. Clubtopscorer Thijs van Pol was ’s nachts ziek geworden en bleef in Brabant achter. Ralf Kemper is al langer geblesseerd, waardoor een groot deel van de productiviteit van de zwartwitten niet op het veld stond in Oostzaan. Wel keerden natuurlijk Willem den Dekker en Coen Brouwers terug. Vorige week waren ze geschorst, zondag namen ze hun vertrouwde stek in de basiself in.

OFC eindigde vorig jaar als nummer drie in de eindrangschikking, dus Gemert was op de hoede. De thuisploeg had in de eerste helft ook meer balbezit, maar slaagde er maar mondjesmaat in om de Gemertse verdediging in verlegenheid te brengen. En als dat wel lukte, stond Bono Barten op zijn post. Het werd uiteindelijk een eerste helft zonder veel spannende momenten voor beide doelen.

Kort na rust kwam Gemert goed weg, toen Joost Habraken op het laatste moment kon ingrijpen. Soms kwam ook Gemert gevaarlijk uit de hoek. Een inzet van Willem den Dekker werd gekeerd. Even later was OFC gevaarlijk bij een counter na corner van Gemert. Het schot zeilde over.

Tegen het einde van de wedstrijd drong OFC steeds meer aan. De ploeg, vorige week verliezend bij Groene Ster, wilde in de eerste wedstrijd voor eigen publiek de volle buit. Er kwam ook meer dreiging nu, maar de achterhoede van Gemert – met de uitblinkende Mark Westerlaken – bleef overeind. En doordat de thuisploeg ruimte weggaf, kon Gemert zich een paar keer gevaarlijk melden. Dat leidde in de slotminuten zelfs tot de grootste kans van de wedstrijd. Willem den Dekker kwam vrij voor de Oostzaanse doelman te staan, wilde ‘m passeren maar werd vervolgens iets te ver naar buiten gedreven. De inzet belandde in het zijnet.

Het had zomaar de zege kunnen zijn voor Gemert, al had dat misschien wel iets te veel van het goede geweest. Zeker is dat Reinald Boeren vooruit kan met de 0-0, die vertrouwen biedt voor de komende weken. Te beginnen komende zondag (8 september) uit bij FC Lienden, op zaterdag 14 september gevolgd door de derby tegen Blauw Geel’38 op sportpark Molenbroek.

OPSTELLING GEMERT: Barten; Teuben, Westerlaken, Jacobs, Houwers, Leijten, Habraken, Brouwers, Den Dekker, Daniëls, Kreekels (Van den Broek).