Gemert opnieuw hard onderuit, 1-4

24 februari 2024

Gemert heeft opnieuw een flinke opdoffer moeten incasseren. Ging het vorige week met 4-1 mis bij Sportlust’46, zondagmiddag werd met precies dezelfde cijfers verloren van Quick. Deze was voor eigen publiek, dus extra pijnlijk.

Geen Gemert-supporter die ook maar iets wilde afdoen aan de ruime overwinning van de hofstedelingen. Quick was gewoonweg beter, met name voetballend. Gemert kon daar onvoldoende tegenover stellen.

Acht tegendoelpunten in twee duels, dat stemt tot nadenken in het Gemertse kamp op weg naar de volgende confrontatie tegen TOGB, komende zondag.

In de warme lentezon begon het zondagmiddag nog prima. Quick toonde wel meteen een technisch surplus, maar de zwartwitten kwamen op voorsprong. Er ging een prima aanval aan vooraf. Het slotakkoord was van Eon Herman, die vanaf links naar binnen draaide en de bal in de touwen krulde. Mooie goal: 1-0.

Een heerlijke meevaller en een opgetogen sportpark Molenbroek ging er eens goed voor zitten. Maar het evenwicht keerde snel terug. Een onnodig weggegeven penalty – de dreiging was al verdampt toen Stefan Tielemans de actie inzette – werd benut door Ricky van Mierlo: 1-1 in de 16e minuut.

In het restant van de eerste helft was Quick zoals gezegd beter; de blauwhemden vonden elkaar een stuk gemakkelijker dan de zwartwitten. Gemert werd verdedigend een paar keer pijnlijk uiteengereten door vlotte Haagse combinaties. Nog voor het half uur om was, stond de 1-2 op het bord. De aanval zette het linkerblok van de Gemertse defensie in de wind, Rachid Bouyaouzan maakte het karwei vakkundig af.

Daarna had Quick al meer afstand kunnen nemen. Maar ondanks die voetballende dominantie van de bezoekers deed Gemert richting het einde van de eerste helft nog wel volop mee door goede kansen bij elkaar te spelen. Job Michels was heel dichtbij, maar zijn inzet werd gekeerd door een reflex van Quick-doelman Patrick Zunderdorp. Kort voor rust lag Zunderdorp dwars bij een inzet van Jontje Herman.

De Gemertse supporters gingen ondanks de achterstand redelijk optimistisch richting de koffie. Na de hervatting probeerde Gemert het amechtig, maar het was allemaal erg onrustig en onzorgvuldig wat de zwartwitten  lieten zien. Brent Achten probeerde het na een goede aanval over links, maar zijn schot werd gekeerd. Even later was er een kopballetje van Ralf Kemper op het dak van het doel.

Veel dichter zou Gemert niet meer bij de gelijkmaker komen. Met nog een kwartier op de klok moest de scheidsrechter de wedstrijd even stilleggen voor een blessurebehandeling. Gemert greep het moment aan om een dubbele wissel door te voeren.

Het publiek maakte zich op voor een fanatiek, opportunistisch slotoffensief, maar daar kwam niets van terecht. Te vaak werd toch voor de opbouw van achteruit gekozen in plaats van de lange bal. Quick vertrouwde op de eigen kwaliteiten en deed Gemert in de slotfase flink pijn. Van Haaften besliste de wedstrijd met een kopbal (1-3), Emegha legde het duel in een plooi met de 1-4.

Na de drie zeges op rij in januari en februari draaide Gemert even mee in de subtop, maar inmiddels staat de ploeg weer met met twee benen stevig op aarde. Gemert is twee plaatsjes gezakt op de ranglijst – van vijf naar zeven.

GEMERT: Tielemans; Deben (46. Migchels), Meyssen (75. Barten), Jacobs, Van den Broek; Van Gerven, Brugmans  (46. Kizir), Achten; Herman, Kemper, Michels (75. Van Diepen).

Meer wedstrijdfoto’s van onze clubfotograaf Frans Brzoskowski in het album op deze site.