Gemert opent met mooie zege in Assen

29 augustus 2020

Gemert heeft in de eerste officiële wedstrijd sinds 8 maart een fraaie overwinning geboekt. Uit tegen zaterdagderdedivisionist ACV Assen werd het zaterdagavond 0-2. De ploeg van Reinald Boeren stuit in de volgende bekerronde op Achilles Veen, ook dan in een uitwedstrijd.

De zwartwitten bewezen zichzelf in Assen een goede dienst, die verder ging dan plaatsing voor de tweede voorronde van de beker. Een resultaat in de eerste wedstrijd van het seizoen is belangrijk voor het moreel, zeker met een sterk vernieuwde selectie zoals die van Gemert. Zaterdag maakten vijf spelers hun officiële debuut in het zwartwit. De plek tussen de palen was voor Stefan Tielemans, die daarmee de concurrentieslag met Bono Barten voorlopig in zijn voordeel heeft beslecht. De andere nieuwelingen in de basis waren Erik van Loon (centraal achterin), Gregory Lammers (middenveld) en de twee spitsen Moreno Koenders en Johan van Lierop.

In het eerste deel van de wedstrijd, die vanwege de coronamaatregelen niet kon worden bezocht door de Gemertse supporters, gaven de ploegen elkaar nauwelijks iets toe. De wedstrijd was intensief en boeide, er waren kleine mogelijkheden, maar uitgespeelde kansen waren op de vingers van één hand te tellen. Gemert probeerde het via schoten van Johan van Lierop en Joop Daniëls, maar de thuisploeg was met name in het laatste kwartier van de eerste helft de meest dreigende partij. Dat was een waarschuwing voor de zwartwitten.

Na rust maakte Gemert meteen zijn bedoelingen helder. Een leep steekballetje van Joop Daniëls bracht Johan van Lierop in kansrijke positie, maar de keeper van ACV kreeg er nog net een paar vingers achter. Het was eigenlijk de eerste grote kans van de wedstrijd.

Gemert kwam na de pauze voetballend beter uit de verf dan voor rust en eigende zich na ruim een uur een voorsprong toe. Coen Brouwers, geposteerd als linkerverdediger, was mee opgestoomd en nam het doel van ACV onder vuur. De keeper kreeg de bal niet onder controle en Johan van Lierop was er als de kippen bij om zijn eerste officiële doelpunt in Gemertse dienst aan te tekenen.

Dat was een mooie ruggensteun voor de zwartwitten, die goed wegkwamen bij een kans voor invaller Farouini. De ACV-aanvaller stond oog in oog kwam met Stefan Tielemans, maar de doelman van Gemert won het een-op-eenduel glansrijk.

Terwijl de slotfase naderde, probeerde de thuisploeg door te schakelen. Met een aantal wissels, vol aanvallende intenties, opende de thuisploeg de jacht op de gelijkmaker. Juist op dat moment sloeg Gemert meedogenloos toe. Moreno Koenders draaide zich goed weg en verschalkte de ACV-goalie met een schot in de verre hoek: 0-2.

Met nog tien minuten op de klok bood die treffer gemoedsrust voor het Gemertse kamp in Assen. Toch gaf de thuisploeg niet op. Stefan Tielemans had een prachtige reflex in huis om een kopbal van Gijs Jasper en voorkwam zo dat ACV nog terug in de wedstrijd kwam. Het was overigens een van de weinige kansen die Gemertse defensie zaterdag in Assen weggaf.

De thuisploeg grossierde in de slotminuten nog in gele kaarten – waarbij vooral een zware overtreding op Coen Brouwers hem op wat blauwe plekken kwam te staan – maar meer schade liepen de zwartwitten niet meer op.

Zo stapte Gemert tegen acht uur met een opperbest humeur in de bus voor de lange terugreis naar huis. De focus gaat nu op de start van de competitie, komende zondag uit tegen Hercules. De volgende bekerronde is pas in oktober. Dan speelt Gemert uit tegen Achilles Veen, dat zaterdag probleemloos won van NWC uit Asten. Als die horde wordt genomen, plaatst Gemert zich voor het hoofdtoernooi van de KNVB-beker, net als in 2018.

GEMERT: Tielemans; Leijten, Westerlaken, Van Loon, Brouwers; Lammers, Habraken, Den Dekker (60. Ben Rouba), Daniëls (84. Brugmans); Van Lierop (70. Raaijmakers) en Koenders (84. Van den Broek).