Gemert op karakter naar zege: 4-2

31 oktober 2021

Op karakter en onverzettelijkheid heeft Gemert zondagmiddag de drie punten gepakt. Tegen Quick worstelden de zwartwitten lange tijd met zichzelf en de opponent uit Den Haag, maar in het laatste kwartier van de wedstrijd kwam de ploeg toch boven. En hoe! Het werd 4-2. De ploeg is  – als enige in de eredivisie tot en met de derde divisie – nog ongeslagen en staat nu op een derde plaats in de derde divisie B.

Soms moet het uit de tenen komen, en zondag was zo’n dag voor de manschappen van Reinald Boeren. Ruim een uur lang was de thuisploeg bezig met een moeizame exercitie. De wedstrijd van woensdag – het bekersucces in Staphorst – speelde mee, natuurlijk. Hoezeer alle spelers zich bewust waren van het gevaar dat het bekerduel zijn tol zou eisen, Gemert was voor rust geen schim van zichzelf: de ploeg die in anderhalve week GVV Unitas en Staphorst zo overtuigend over de knie legde.

Gemert – met de weer herstelde Jens Leijten terug in de basis – had vanaf de eerste minuut moeite om in zijn spel te komen. De opbouw was slordig, de passing onnauwkeurig en teveel persoonlijke duels vielen uit in het voordeel van Quick. De Hagenaars hadden al een paar waarschuwingen afgegeven, toen ze in de 13e minuut op voorsprong kwamen. Philip Kouwenhoven verraste Stefan Tielemans met een uithaal: 0-1.

Gemert moest dus in de achtervolging en antwoordde razendsnel. Een indraaiende vrije trap van Willem den Dekker werd door Erwin van den Broek van het gewenste vervolg voorzien. De bal viel binnen en de schade was hersteld. Het was zo’n beetje de eerste keer dat Gemert zich dreigend in de buurt van het Quick-doel vertoonde.

De gelijkmaker gaf Gemert niet de gewenste boost. Het bleef matig wat de ploeg liet zien. Vijf minuten na de gelijkmaker kwam Quick weer op voorsprong. Een overtreding van Jens Leijten leidde zonder discussie tot een strafschop, die door Kai van Hese feilloos werd benut: 1-2.

Dat was ook de ruststand. Gemert speelde nog wel een goede kans uit, via Ralf Kemper, Joop Daniels en uiteindelijk Chafik Mezziani (de keeper redde), maar het spel van Gemert gaf in de pauze weinig aanleiding om al te optimistisch te zijn over het vervolg.

Dat gevoel bleef zo in het begin van het tweede bedrijf. In de 56e minuut leek Quick op weg naar de 1-3. Stefan Tielemans voorkwam een goal, maar in de rebound was het alsnog raak. De scheidsrechter floot echter voor een overtreding: Gemert kwam met de schrik vrij.

Niet veel later moest Stefan Tielemans zich met een blessure laten vervangen. Romeo Okonkwo maakte zijn debuut in het eerste elftal. Joop Daniels werd afgelost door Yentl Meyssen.

Alles wees erop dat de eerste nederlaag – zowel in de competitie als in de beker – in de maak was. Maar als het niet vanzelf komt, moeten er soms andere kwaliteiten worden aangesproken; wilskracht, vechtlust. Gemert verdient een groot compliment voor de manier waarop de ploeg de zaken in het laatste kwartier naar zijn hand zette. In de 76e minuut viel de 2-2. Er was enige onduidelijkheid over wie de maker was; Bram Jacobs of Ralf Kemper? Maar de centrale verdediger van Gemert lijkt de cruciale duw te hebben gegeven.

Die gelijkmaker gaf de zwartwitten nieuwe energie. Quick was het even kwijt en de Gemertse aanhang durfde warempel nog te hopen op drie punten. In de 86e minuut viel de 3-2. Willem den Dekker kopte het speeltuig bij de eerste paal hard binnen en zorgde voor een heerlijke ontlading op de Gemertse tribunes.

De resterende minuten gaven twee jonge talenten de kans om zich te onderscheiden. De negentienjarige Romeo Okonkwo voorzag zijn debuut van een zilveren randje met twee knappe reddingen. Hij tikte de bal tot twee keer toe net onder de lat vandaan, ten teken dat Quick het nog niet had opgegeven. Een andere invaller, Dylan van Diepen, maakte aan alle onzekerheid een einde. De dartele aanvaller – 18 jaar nog maar – werd diep gestuurd en maakte geen fout: hij werkte knap de 4-2 binnen.

En zo was de sfeer na afloop weer opperbest op sportpark Molenbroek. De overwinning was een ultiem einde van een heerlijke week voor de zwartwitten.

Gemert: Tielemans (59. Okonkwo), Leijten (79. Brugmans), Jacobs, Van Loon, Van den Broek, Lammers, Habraken, Den Dekker, Mezziani ( 87. Falkenstein), Daniels (59. Meyssen), Kemper (87. Van Diepen).

Kijk voor meer actiefoto’s van Jan Vroomans in het album op deze site.