Gemert neemt rond duel met IFC afscheid van spelers en trainer

18 mei 2018

Komende zondag speelt Gemert zijn laatste thuiswedstrijd van het reguliere seizoen. Tegenstander is IFC uit Hendrik-Ido-Ambacht. Dat duel zal voor- en achteraf in het teken staan van afscheid nemen. Hoewel de  playoffs natuurlijk nog volgen, zwaait het Gemertse publiek zondag al de vertrekkende spelers en hoofdtrainer Dennis Dekkers uit. Spelers die volgend jaar niet terugkeren zijn; Sven van Ommeren, Bart van Berlo, Ronny van den Elzen, Ruben Rodrigues, Ron Jansen en doelman Frank Bouwmans.

Alle hoofdklasseduels in de laatste twee speelronden beginnen om 14.30 uur. Een half uurtje later dus dan we sinds dit seizoen gewend zijn. Voor aanvang zal voorzitter Carlo Hazenveld de vertrekkers toespreken. Veel aandacht gaat uit naar Sven van Ommeren, Bart van Berlo en Ronny van den Elzen, die gedrieën een enorme staat van dienst hebben bij de zwartwitten. Sven van Ommeren speelt al sinds het seizoen 2004-2005 in de selectie en was al die jaren een ware rots in de branding. Dit seizoen zat een blessure hem dwars en kwam hij niet meer aan spelen toe.

Bart van Berlo kwam tien jaar geleden terug van PSV en is sindsdien een onmisbare steunpilaar van de hoofdmacht. Net als Sven is hij jarenlang een van de bepalende gezichten geweest van de zwartwitten. Ronny van den Elzen speelde acht jaar in het tweede elftal voordat hij alsnog de stap maakte naar het vaandelteam, vijf jaar geleden. De drie Gemertenaren zullen volgend seizoen gemist worden en daarom wordt zondag uitgebreid bij hun carrières stilgestaan.

Ook Ruben Rodrigues zullen we niet licht vergeten in Gemert. De aanvaller maakte dit seizoen de stap van een derdeklasser (Wilhelmina Boys) naar een hoofdklasser en deed dat op indrukwekkende wijze, beloond met een stap naar eerstedivisieclub FC Den Bosch. Ron Jansen was twee jaar lang een belangrijke kracht in de aanval van de zwartwitten. Hij verkast naar KSK Branddonk, uitkomend in de Eerste Provinciale in België. Frank Bouwmans gaat proberen om bij een andere club eerste doelman te worden.

Hoofdtrainer Dennis Dekkers kan terugkijken op een geslaagde twee jaar bij Gemert. Vorig jaar eindigde de ploeg op een achtste plaats en werd de finale bereikt van het bekertoernooi, dit seizoen zit er een lichte verbetering in qua eindklassering, werd de eerste periodetitel gewonnen en daarmee een nacompetitieticket en werd de beker gewonnen. Volgend seizoen gaat Dekkers aan de slag bij Best Vooruit. In Gemert wordt hij opgevolgd door Reinald Boeren.

Gemert gaat tegen IFC proberen om de vorm vast te houden tot in de nacompetitie, die op 31 mei (vier dagen na de laatste competitiewedstrijd tegen EHC) gaat beginnen. De zwartwitten zagen hun goede reeks van de afgelopen weken donderdag in Halsteren onderbroken door een 0-1 nederlaag, puntverlies dat Gemert gezien het wedstrijdbeeld niet verdiend had maar geen al te grote gevolgen heeft. Voor Halsteren daarentegen waren de punten in de strijd voor de nog openstaande periodetitel en nacompetitietickets uiterst welkom.

Gemert is als eerste periodekampioen al maandenlang verzekerd van een plek in de nacompetitie. Kampioen O.S.S.’20 legde beslag op de tweede periodetitel. Dit ticket gaat door het kampioenschap van de Ossenaren nu naar de hoogst geëindigde ploeg zonder periodetitel in de eindstand. Voor dit ticket komen Halsteren en Goes nog in aanmerking. De laatste periodetitel lijkt, zoals het er nu voorstaat, te gaan naar UDI’19 of Goes.

De ontknoping is voor Gemert wel degelijk nog interessant. Als de zwartwitten er in de laatste twee competitiewedstrijden nog in slagen om UDI van de vierde plek te verdringen, en UDI pakt de derde periode, dan kan dat de ploeg van Dennis Dekkers mogelijk een (op papier) iets lichtere paring opleveren in de eerste ronde van de nacompetitie. Immers: de laagstgeklasseerde periodekampioen in de hoofdklasse B wordt gekoppeld aan de nummer zestien van de derde divisie B (op dit moment nog Be Quick 1887 uit het Groningse Haren). De hoogstgeklasseerde en op-een-na hoogstgeklasseerde periodekampioenen van de hoofdklasse B komen uit tegen periodekampioenen uit de hoofdklasse A.

Gemert en IFC kwamen elkaar de afgelopen twee seizoenen drie keer eerder tegen. Deze ontmoetingen leverden mooie wedstrijden op, waarin de krachtsverschillen klein waren. In het najaar won Gemert in Hendrik-Ido-Ambacht met 2-4. Hopelijk maken de beide ploegen er ook zondag weer een mooie wedstrijd van.

Het eerste fluitsignaal is om 14.30 uur, maar we nodigen onze supporters uit om iets eerder te komen voor het afscheidswoordje op het veld van de vertrekkende spelers en hoofdtrainer Dennis Dekkers.

Graag tot zondag!

De ‘Gemertse’ afscheidnemers Ronny van den Elzen, Sven van Ommeren en Bart van Berlo in actie tijdens hun eerste seizoenen in het vaandelteam: