Gemert naar volgende ronde beker

13 augustus 2023

Gemert 1 heeft zich geplaatst voor de tweede en laatste kwalificatieronde van de TOTO KNVB Beker. De ploeg van Reinald Boeren won zondagmiddag met 2-4 van Kampong en gaat dus morgen (maandag) in de pot voor de loting voor de playoff, die gepland staat voor 19/20/21 september.

In de eerste officiële wedstrijd van het seizoen herbergde Gemert drie nieuwelingen. Het middenveld werd gevormd door Noël van Gerven, Brent Achten en Matt Bolhuis. De voor- en achterhoede bestond uit bekende namen.

Gemert speelde op het kunstgras van sportpark Maarschalkerweerd in Utrecht, op het immense complex van omnivereniging Kampong, niet zijn beste wedstrijd. Goede en slechte fases wisselden elkaar af.

Het was vanaf minuut één wel intens, van beide kanten. Aanvankelijk gaven beide ploegen elkaar weinig toe en gebeurde er weinig spectaculairs voor beide doelen. Na 18 minuten pas viel de eerste uitgespeelde kans te noteren. Matt Bolhuis kon uithalen op aangeven van Dylan van Diepen, maar de middenvelder had zijn vizier nog niet helemaal op scherp.

Zo na een half uur werd de wedstrijd iets opener. Kampong drong een paar keer aan, aan de andere kant was Eon Herman dichtbij de openingstreffer. In de 33e minuut kwam Gemert op voorsprong. Het doelpunt werd geproduceerd door de nieuwelingen. Matt Bolhuis verzorgde de assist, Brent Achten schoot raak.

Een heerlijk moment en nog voor rust verdubbelde Gemert de voorsprong. Nu was het voorbereidend werk van Dylan en ging Eon Herman op avontuur. Hij passeerde zijn tegenstander en was met een halve sliding net op tijd om de bal onder de doelman door te schuiven: 0-2.

Met die marge ging Gemert met een gerust gemoed de kleedkamer in. Iets te gerust wellicht? Bij de hervatting dreef een donkere regenbui over het sportpark en ook in figuurlijke zin pakten zich boven Gemert donkere wolken samen.

Kampong ging er anders aanstaan bij de start van het tweede bedrijf en drukte Gemert meteen terug. Dat leidde tot een paar dreigende situaties en al snel tot de aansluiting. De scheids gaf een penalty. Dat was gerechtvaardigd gezien de overtreding van Brent Achten, maar kort daarvoor zag hij hands van een aanvaller van Kampong over het hoofd.

Marc Visser maakte geen fout vanaf elf meter. De 1-2 gaf de thuisploeg nog wat energie extra. Kamponng overrompelde de zwartwitten. Binnen een paar minuten lag de 2-2 al achter Romeo Okonkwo. Berend Witteveen klopte de goalie en liet Gemert aangeslagen achter. De zorgvuldig opgebouwde voorsprong was in een vloek en een zucht verdwenen: 2-2.

Natuurlijk moest Gemert even de scherven bij elkaar rapen – de 3-2 hing meer in de lucht dan de 2-3 – maar langzaam keerde het evenwicht terug. De zwartwitten verdienden een compliment voor de veerkracht die de ploeg toonde.

Terwijl de krachten bij beide ploegen langzaam wegvloeiden – niet gek zo vroeg in het seizoen – sloeg Gemert toe, mede door sterke optredens van de invallers. Vijf minuten voor tijd zorgde een lange, verre inworp van Jorn Mighels voor onrust in de Utrechtse defensie. Bram Jacobs verlengde de bal, waarna die zomaar voor de voeten viel van Kees Brugmans. Hij aarzelde geen moment: 2-3.

De hernieuwde, luidbejubelde voorsprong zou Gemert zich niet meer laten ontglippen. Bij Kampong was het beste er ook wel vanaf en de zwartwitten bleven hardwerkend overeind. In de laatste minuten van het duel maakte Eon Herman er zelfs 2-4 van. De snelle flankflitser gumde het laatste restje twijfel bij de Gemertse aanhang weg. Vanuit de kluts rolde de bal eerst tegen de paal, waarna het een koud kunstje was voor Jontje om de wedstrijd te beslissen.

Zo togen de Gemertse supporters tevreden huiswaarts. Het spel kan natuurlijk nog veel beter, maar in een alles of niets-bekerwedstrijd telt het resultaat. En een overwinning uit tegen een mede-derdedivisionist, daar kun je mee thuiskomen en geeft vertrouwen voor de weken die komen.

Maandag volgt de loting en wordt duidelijk wie Gemert treft in de tweede beker-voorronde. Ondertussen gaat het vizier op de openingswedstrijd van de nieuwe competitie, komende zondag uit tegen TEC in Tiel.

GEMERT: Okonkwo; Deben (46. Migchels), Meyssen, Jacobs, Van den Broek (73. Hanenberg), Van Gerven, Bolhuis (88. Barten), Achten (55. Brugmans), Herman, Kemper, Van Diepen (73. Kizir).

Meer foto’s van onze clubfotograaf Frans Brzoskowski in het album op deze site.