Gemert moet punten in Zeeland laten

20 april 2024

Gemert heeft de mooie serie van de voorbije weken geen vervolg kunnen geven in Hoek. Voor het eerst sinds 10 maart incasseerden de zwartwitten een nederlaag: 3-0 werd het zaterdagmiddag op sportpark Denoek.

Die nederlaag was terecht, maar tegelijkertijd onnodig. Werd Gemert in de thuisontmoeting met Hoek nog ondersteboven gevoetbald (0-4), zaterdag had je continu het gevoel dat het er wel inzat. Maar de ploeg was zelf niet overtuigend genoeg en veel fases te slordig om echt aanspraak te maken op punten.

In het eerste kwartier zag het er wel veelbelovend uit. Gemert kwam goed uit de startblokken en creëerde ook de eerste dreiging. Een inzet van Max Crommentuijn werd van de lijn gehaald.

Maar al snel in de wedstrijd bleek Gemert defensief kwetsbaar. Dat resulteerde in goede kansen voor Hoek in de 8e en 10e minuut. Het gaf Romeo Okonkwo gelegenheid om zich voor het eerst te onderscheiden; hij was twee keer een sta-in-de-weg voor Hoek.

Na een klein half uur was het toch raak. Gemert – inmiddels met Kees Brugmans voor de geblesseerd uitgevallen Yentl Meyssen – stond niet goed en werd links in de defensie uiteengereten. Steve Schalkwijk, topscorer van de Zeeuwen, kreeg de bal op een presenteerblaadje en maakte het koeltjes af: 1-0.

In het restant van de eerste helft kreeg zowel Gemert als Hoek kansen. Ralf Kemper had een levensgrote, maar stuitte op de doelman van de thuisploeg. Aan de andere kant zorgde Romeo ervoor dat de achterstand bij rust beperkt bleef tot de 1-0.

Na rust probeerde Gemert de bakens te verzetten. Er was nog geen reden om de wanhopen. De ploeg drong aan, maar eerlijk is eerlijk: Hoek liet de zwartwitten ook bewust een beetje komen om zo ruimte te creëren voor een tegenstoot. En was daarmee ook zeker zo gevaarlijk. Ook na rust moest Romeo een paar keer optreden.

Gemert was ondertussen, zoals gezegd, te slordig om de opponent echt bij het nekvel te pakken. Tot twintig meter voor het vijandelijke doel ging het wel, maar vervolgens werd het te onnauwkeurig. Eon Herman kreeg een keer de ruimte, maar de Hoek-verdediger had er geel voor over om hem tegen te houden, er waren twee kopballen van Kees Brugmans, maar echte kansen kwamen er na rust eigenlijk niet meer.

Tien minuten voor tijd besliste Hoek de wedstrijd. De thuisploeg profiteerde dankbaar van een fout in de verdediging van Gemert en schoot de drie punten in veilige haven. In de slotseconden incasseerde Gemert ook nog een penalty na een ongelukkige handsbal.

Zo werd het 3-0. Een geflatteerde uitslag, maar op basis van de kansen was de Hoekse zege wel verdiend. Na vier overwinningen en een gelijkspel bleef Gemert zonder buit en werd de terugreis naar Brabant gevoelsmatig nog wat langer dan ie al is.

Volgend weekend heeft de ploeg vrij. Vervolgens gaan de zwartwitten zich opmaken voor de thuiswedstrijd tegen O.S.S.’20 op 5 mei.

GEMERT – Okonkwo; Deben, Meyssen (23. Brugmans), Jacobs, Hanenberg; Van Gerven, Crommentuijn (71. Dylan van Diepen), Achten; Michels (64. Kizir), Kemper en Herman.