Gemert moet meerdere erkennen in UNA

12 februari 2023

Gemert is er zondagmiddag niet in geslaagd om de serie van twee zeges na de winterstop een goed vervolg te geven. Tegen UNA werd het 1-3.

De druiven waren dus zuur voor de zwartwitten. Niemand die na afloop iets afdeed aan de overwinning van de Veldhovenaren, die was dik verdiend, maar tegelijkertijd dachten de Gemertse supporters nog weleens terug aan de kansjes die zich met name voor rust voordeden en aan de manier waarop de tegentreffers werden geïncasseerd. De Zeelster goals waren immers vermijdbaar.

Door de nederlaag is Gemert weer een plaatsje gezakt op de ranglijst. De ploeg staat nu veertiende, een plekje boven de streep voor handhaving. Het blijft spannend in de onderste regionen in van de Derde Divisie Zondag en naar verwachting zal het dat nog lang blijven.

Gemert startte met dezelfde elf als vorige week tegen UDI’19. Gregory Lammers is nog altijd niet hersteld van zijn blessure. De ziekenboeg wordt verder gevuld door centrale verdediger Joey Verhoeven en Erwin van den Broek. Van laatstgenoemde kwam recent slecht nieuws. De linkerverdediger heeft een terugslag gekregen in zijn revalidatie van zijn knieblessure en is nog zeker zes tot acht weken uit de roulatie.

UNA was op sportpark Molenbroek voetballend beter dan de thuisploeg. Dat kwam niet als een verrassing. De nummer vijf, die aanschurkt tegen de top van de derde divisie, is simpelweg wat verder dan de Gemertse equipe, die uit alle macht probeert uit de gevarenzone te komen. Toch was het eerste gevaar van de zwartwitten. Eon Herman – voormalig speler van UNA – kreeg een kans, maar werd gestuit door UNA-doelman Flokstra.

Daarna nam UNA nadrukkelijker het initiatief en onderscheidde Stefan Tielemans zich een paar keer om de achterstand te voorkomen. Die kwam er uiteindelijk wel, maar op een ongelukkige manier. Een (vermeende) handsbal van Jorn Migchels werd zwaar bestraft en Sten Senders maakte geen fout vanaf elf meter: 0-1.

UNA bleef beter, maar kon niet voorkomen dat Gemert een paar keer goed doorkwam. Met name via Eon ‘Jontje’ Herman, de snelle rechtsbuiten van de zwartwitten. Hij zorgde continu voor dreiging op de flank, maar de afstemming met de inkomende spelers in de laatste fase ontbrak nog, waardoor twee à drie voorzetten onberoerd bleven.

Ondertussen kwam UNA nog voor rust op 0-2. Een hoge trap schoot door na een misverstand in het hart van de Gemertse defensie en gaf Max van de Akker onverwacht vrij baan richting Stefan Tielemans. De spits maakte de Gemertse missie nog wat moeilijker.

Reinald Boeren probeerde het tij te keren met wat omzettingen en wissels in de rust. Dat leek aanvankelijk niet het beoogde resultaat te hebben; UNA deelde in het eerste kwartier na rust nadrukkelijk de dekens uit. Maar nadat Stefan Tielemans een vroegtijdige beslissing nog had verijdeld, knokte de thuisploeg zich langzaam weer terug in de wedstrijd, resulterend in een paar kansrijke momenten. Eon Herman en Wout Barten klopten aan de deur, even later belandde een kopbal van Wout op het dak van het doel.

De aansluitingstreffer bleef uit en in de 77e minuut was het over en sluiten voor de zwartwitten. Gemert moest in de achtervolging meer ruimte weggeven en UNA profiteerde via Brian Boogers: 0-3.

Daarmee lag de wedstrijd wel in zijn plooi. Gemert verdient een compliment voor de strijdlust; de ploeg gaf niet op en deed iets terug via Ralf Kemper, die de bal bij de tweede paal binnenliep: 1-3. Met de sterk ingevallen Safa Kizir op de linkerflank was de thuisploeg vervolgens nog een paar keer dreigend, maar uiteindelijk bleef de aansluitingstreffer uit.

Gemert heeft nu een weekje vrij vanwege het carnavalsweekend. Daarna staat meteen een belangrijke pot op het programma; uit tegen directe concurrent Groene Ster op 26 februari.

GEMERT: Tielemans, Migchels, Meyssen, Jacobs, Fleuren; Brugmans (69. Kizir), Oerlemans (46. Van Zutphen), Ben Rouba (46.  Barten); Herman (82. Falkenstein), Kemper, Waalkens.

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op de site.