Gemert moet genoegen nemen met punt in spektakelstuk

Selectie 2021/2022
5 september 2021

Gemert heeft zondagmiddag één punt meegenomen uit Heerlerheide. Dat hadden er eigenlijk drie moeten zijn, maar in de slotminuten van het duel met Groene Ster kwam de thuisploeg nog langszij: 3-3.

De eerste helft zal de bezoekers van sportpark Pronsebroek in Heerlen nog lang heugen. Het werd een spektakel, met een hele serie goede en minder goede kansen en liefst vijf doelpunten.

Het bal werd geopend door Gemert, dat de eerste aanval meteen promoveerde tot treffer. Na vier minuten al. Een vrije trap werd niet goed verwerkt door de defensie van de Limburgers en Gemert wist er wel raad mee. De bal kwam uiteindelijk terecht bij Ralf Kemper, die de 0-1 binnenschoot.

Dat was nog eens een heerlijke ruggensteun voor de zwartwitten, die de wedstrijd van vorig jaar (toen Gemert met 3-0 de oren werd gewassen) nog vers in hun geheugen hadden. Toch duurde de vreugde niet lang. Gemert was verdedigend minder goed bij de les en moest al snel de 1-1 en zelfs de 2-1 toestaan. De gelijkmaker kwam van de voet van Chefrino Eind, aanvaller van Groene Ster. Drie minuten daarna werd Stefan Tielemans geklopt door een bal vanaf de rand van het zestienmetergebied van Bo Breukers.

Zo waren er nog geen tien minuten gespeeld en was er al drie keer gescoord. Het publiek wist niet waar ze kijken moest, want geloof het of niet: niet elke kans was een goal. Gemert liet zich niet uit het veld slaan door de twee Limburgse treffers en liet er een heel goede periode op volgen. Met een ijzersterke Kemper, die vaak tot goede combinaties kwam met Chafik Mezziani op de linkerflank. Mezziani verving Jorzolino Falkenstein, die nog niet helemaal fit was en op de bank plaatsnam.

Mezziani had zelf een prima kans, maar stuitte op Groene Ster-goalie Mark Voss. Even later had Joost Habraken de 2-2 voor het inkoppen na een voorzet van Kemper, maar de captain vond niet de goede richting. Het doelpunt viel toch, in de 27e minuut. Willem den Dekker maakte het de weifelende defensie van Groene Ster lastig, wurmde zich voor de verdediger en werd vervolgens vastgehouden. De strafschop werd een prooi voor Joop Daniëls.

En de koek was nog niet op. Gemert kwam nog voor rust op voorsprong. De doelpuntenmaker luisterde opnieuw naar de naam Joop Daniëls, na opnieuw goed voorbereidend werk van Kemper: 3-2. Dat was de ruststand, maar heus, het had ook 4-4, 5-3 of 3-5 kunnen zijn. Eind en Breukers stuitten op Tielemans. Defensieve kwetsbaarheid en offensieve daadkracht gingen in de eerste helft hand in hand, bij zowel Groene Ster als Gemert.

Na rust ging de amusementswaarde wat naar beneden, maar bleef het een intens potje, dat bol stond van de spanning. Groene Ster ging op jacht naar de gelijkmaker, Gemert – met Falkenstein voor de geblesseerde Mezziani – aasde op een scherpe tegenstoot en een vroegtijdige beslissing.

Een doelpunt van Groene Ster werd afgekeurd vanwege buitenspel en Breukers testte Tielemans nog maar eens met een schot in de hoek. Maar Gemert leek toch overeind te blijven en kreeg in de 73e minuut de ultieme kans om de wedstrijd in zijn plooi te leggen. Falkenstein produceerde op de linkerflank een perfecte voorzet en Ralf Kemper leek Gemert bij de tweede paal in veilige haven te koppen. De Gemertse aanhang in Limburg stond al in de juichstand, maar het leer stuitte via het aluminium weer terug het veld in.

Zo bleef de thuisploeg geloven in een punt. Tielemans stopte Chefrino Eind af, die alleen op weg was naar het Gemertse doel. Maar terwijl het eindsignaal steeds dichterbij kwam, werden de pogingen van Groene Ster steeds gehaaster en onzorgvuldiger. De equipe van Reinald Boeren leek al strijdend en soms lopend op het tandvlees de volle buit mee in de bus naar Gemert te nemen. Tot de thuisploeg in de 89e minuut toch nog toesloeg. Het was een fantastisch doelpunt, dat moet gezegd. Amin Elalji schoot de bal van afstand met een noodvaart in de touwen, via de binnenkant van de paal. Tielemans was kansloos.

Meestal is bij zo’n ontknoping het vuur wel gedoofd, maar Groene Ster-Gemert bleef een knotsgekke wedstrijd. In de slotseconden van de partij kreeg Jorzolino Falkenstein nog een uitstekende kopkans bij de tweede paal (over) en mocht ook een aanvaller van Groene Ster nog eens uithalen in kansrijke positie (voorlangs). Pas toen scheidsrechter Barry Huizinga echt voor het allerlaatst op zijn fluit blies, ging het stof liggen in Zuid-Limburg.

Zo kort voor het einde nog twee punten inleveren – onnodig bovendien – was natuurlijk zuur voor de Gemertenaren. Tegelijkertijd is er voldoende houvast om positief naar de nabije toekomst te kijken. Gemert nam immers voor het eerst sinds twee jaar weer eens een punt mee uit Zuid-Limburg, blijft in de huidige competitie ongeslagen en bezet na drie wedstrijden een prima zesde plek op de ranglijst. Komende zondag wacht een nieuwe testcase als Hollandia uit Hoorn naar Gemert komt.

Gemert: Tielemans; Leijten, Brugmans, Van Loon, Van den Broek; Lammers, Habraken, Den Dekker, Daniëls (90. Ben Rouba), Mezziani (46. Falkenstein), Kemper.