Gemert met nederlaag nacompetitie in

6 juni 2022

Gemert gaat zich opmaken voor de nacompetitie. Het kampioenschap verdween gaandeweg de maandagmiddag definitief uit beeld. In de playoffs staan de zwartwitten komende donderdag voor eigen publiek tegenover GVVV uit Veenendaal, de nummer zeventien van de Tweede Divisie.

Vooraf waren de kansen al klein, maar de Gemertse supporters durfden toch nog te dromen. Er waren bijkans meer supporters van Gemert in Hoorn dan van de thuisploeg.

Zou het in extremis nog lukken om de titel te pakken? Eerste vereiste was dat Gemert zelf zou winnen en daar ging het al meteen mis. Het werd zondag 2-1 voor de thuisploeg.

Achteraf had ook een zege geen soelaas geboden. In Hoorn sprongen de vonken er niet bepaald vanaf, maar het seizoen in de derde divisie B kreeg wel de ontknoping die paste bij het bizarre verloop ervan. Vooral over Hercules-ADO’20 zal nog lang nagepraat worden.  ADO’20 maakte daar in blessuretijd de 3-3. Door die late gelijkmaker ging de titel aan de neus van het verbouwereerde Hercules voorbij, ging OFC er met het kampioenschap vandoor en greep ADO’20 overal naast. Dat laatste was een hard gelag voor de Heemskerkers. Immers: zonder dat derde doelpunt had Hercules de titel gepakt en had ADO’20 de periodetitel van de Utrechters overgenomen en zich dus geplaatst voor de nacompetitie. Nu ging de derde periode naar HSC’21.

Gemert eindigt uiteindelijk op een vierde plaats. Voorafgaand aan dit seizoen had daar iedereen met een zwartwit hart dubbel en dwars voor getekend – handhaving was immers het doel – maar nu is de situatie natuurlijk anders en resteert een zuur gevoel, ondanks een toch fantastisch seizoen.

De laatste overwinning dateert van 14 april (uit tegen JOS), daarna ging het mis met een veelzeggende serie van drie punten uit negen wedstrijden. De ploeg won de tweede periode, maar eindigt helemaal onderaan in de derde. Een voorsprong van negen punten met Pasen verdween zo als sneeuw voor de zon.

Het beeld in Hoorn kwam zondagmiddag overeen met dat van de laatste weken. Op de bereidheid en inzet van de zwartwitten valt niets aan te merken, de ploeg knokt zich een slag in de rondte, maar het voetbal laat veel te wensen over. Meest zorgwekkend is dat het onheil zo onverwachts en onaangekondigd over Gemert heen kan komen. Zo onnodig ook vooral. Opnieuw werd in Hoorn een voorsprong na rust weggegeven op een manier dat de toeschouwers elkaar aankijken en denken:  wat gebeurt hier nu allemaal?

Gemert moest het ook tegen Hollandia stellen zonder Ralf Kemper (en natuurlijk de langdurig geblesseerde Erwin van den Broek). Het jonge talent Wout Barten, in Dongen afgelopen donderdag goed voor twee goals, kreeg zijn eerste basisplaats toebedeeld.

Aan de boorden van het IJsselmeer – vanuit het hoofdveld van Hollandia kijk je uit over het water – gaven de ploegen elkaar aanvankelijk weinig toe. Na een half uur kwam Gemert op voorsprong. Dylan van Diepen zette een passeeractie in, maar werd gehaakt. De jongeling maakte het karwei zelf af vanaf elf meter; 0-1.

Das was ook de tussenstand. Na rust keerden Chafik Mezziani en Joop Daniëls niet terug, ten faveure van Jorzolino Falkenstein en Gregory Lammers. De tweede helft werd al snel een uitputtingsslag. En een foutenfestival. Het regende pijpenstelen, het veld werd steeds zwaarder en de lichamen raakten steeds vermoeider.

Toch leek er aanvankelijk weinig aan de hand voor Gemert, dat zonder goed te voetballen een paar keer dreigend was.

Uit het niets viel vervolgens dus de gelijkmaker. Joost Langedijk van Hollandia legde de verdedigende kwetsbaarheid van Gemert bloot. Hij maakte het wel mooi af: 1-1.

Gemert was het door die tegenvaller even helemaal kwijt, maar herpakte zich langzaam en kreeg ook weer wat kansjes.  Wout Barten had bijna succes, Willem den Dekker probeerde het van afstand en een voorzet van Dylan van Diepen kreeg niet het gewenste vervolg voor de goal.

Maar in de 77e minuut werd opnieuw een moment van onachtzaamheid hard afgestraft. Steef Deen maakte er met fijn lobje over Stefan Tielemans 2-1 van. Ook dit doelpunt kwam min of meer uit de lucht vallen.

In de slotfase gaf Gemert niet af, zoals de ploeg het in geen enkele wedstrijd dit seizoen heeft laten lopen. Er kwamen nog een paar mogelijkheden voorbij, maar in de stand kwam geen verandering meer.

Gezien de ontwikkelingen bij OFC-Quick was al duidelijk dat de schade van de nederlaag nihil was, maar een driepunter was wel lekker geweest op weg naar de playoffs. Toch moet de ploeg de teleurstelling nu snel wegspoelen om donderdag voor eigen publiek weer gretig en fris aan het begin te verschijnen tegen GVVV.

GEMERT: Tielemans; Leijten, Meyssen, Jacobs (86. Ben Rouba), Van Loon; Habraken (86. Brugmans), Mezziani (46. Lammers), Den Dekker, Daniëls (46. Falkenstein), Barten, Van Diepen.

Meer foto’s van de wedstrijd van Frans Brzoskowski in het album op deze site.