Gemert lijkt alles weg te geven; OFC nu aan kop

22 mei 2022

Gemert is koploper af. De zwartwitten verloren zondagmiddag ook van Hoogland (2-3)  en zijn daarmee niet langer de voornaamste kandidaat voor het kampioenschap. En dat is, drie wedstrijden voor het einde, een bittere conclusie.

In theorie zou je kunnen zeggen dat de ploeg de titelkansen nog in eigen hand heeft, met de confrontatie tegen OFC nog op het programma. Maar dergelijke optimistische geluiden moest je zondagmiddag met een loep gaan zoeken op sportpark Molenbroek. Daar overheerste intense teleurstelling. Gemert maakt op dit moment nergens aanspraak op, de pijp lijkt leeg.

Het zal in de clubhistorie niet vaak zijn voorgekomen dat Gemert vier thuiswedstrijden op rij verloor. Sportpark Molenbroek is doorgaans een bastion. Vooral de manier waarop deed – net als vorige week tegen EVV – pijn aan de ogen. Bij rust stond Gemert immers nog op een comfortabele 2-0 voorsprong, maar na de hervatting ging alles mis wat mis kon gaan.

Gemert miste zondag behalve de langdurige geblesseerde Erwin van den Broek ook de geschorste Yentl Meyssen. Erik van Loon was weer hersteld en keerde terug in het verdedigingscentrum. Ook Joost Habraken was er weer bij. Voorin was een plaatsje ingeruimd voor Joop Daniels.

Hoogland, nog volop in degradatiezorgen, bleek vanaf de eerste minuut een lastige opponent voor de zwartwitten. Voetballend deden de gasten niet onder voor de thuisploeg, die aanvallend wel doortastender was. Zoals in de 11e minuut, toen Jens Leijten een prachtige voorzet losliet en Willem den Dekker met overtuiging de 1-0 binnenkopte.

Het spelbeeld veranderde vervolgens niet echt. Gemert speelde vanuit een gesloten verdediging en probeerde zo voorin ruimte te creeren. Dat bleek een effectieve tactiek. Hoogland was qua veldspel zeker niet minder, misschien zelfs beter, maar Gemert kwam met een perfecte counter op 2-0. Joop Daniels maakte het, na een assist van Ralf Kemper, fraai af.

Met een geruststellende marge leek het een mooie middag te worden voor de zwartwitten. Zou de ban dan toch gebroken worden na zes duels zonder zege?

Hoogland bleef na de hervatting de betere ploeg, met meer energie en offensiever ingesteld dan de thuisploeg. Stefan Tielemans moest na een uur ingrijpen om de aansluiting te voorkomen. In de tegenstoot leek Gemert op weg naar de beslissing. Dylan van Diepen had met een karakteristieke actie op links bijna succes, maar stuitte op de keeper.

Niet veel later werd het toch 1-2. Stefan Tielemans pareerde eerst knap twee inzetten, maar verwerkte de bal slecht uit de daaropvolgende corner. Hoogland-speler Kiyjano Hugo kon van dichtbij binnenkoppen.

Met nog 20 minuten op de klok was de spanning volledig terug. Aan de kant voelde je de ongerustheid; het zal toch niet weer….de supporters hadden de duels van de afgelopen weken immers nog op het netvlies.

En inderdaad, het bange voorgevoel werd werkelijkheid. In de 84e minuut maakte Hoogland er 2-2 van.

Gemert kreeg in de dying seconds nog een kans op de derde treffer – een schot van Ralf Kemper ging over – maar het slotakkoord was voor de Hooglanders. En de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat op de drie punten voor de roodwitten niets viel af te dingen: Hoogland ging tot de negentigste minuut tot het gaatje en griste terecht de drie punten mee uit Gemert.

Voor de zwartwitten geldt nu: uithuilen en opnieuw beginnen. Het is niet anders. Komende donderdag – Hemelvaartsdag – wacht het duel in en tegen Dongen. Hopelijk kunnen de zwartwitten in de komende dagen ergens nog de energie en sprankeling vinden om voor een goed resultaat te gaan, zodat er zondag thuis tegen OFC nog iets is om voor te vechten.

GEMERT; Tielemans; Leijten (85. Jorg van Zutphen), Jacobs, Van Loon, Brugmans, Lammers, Habraken, Den Dekker, Daniels (66. Falkenstein), Kemper, Van Diepen.

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.