Gemert lijdt opnieuw nederlaag

2 oktober 2022

Gemert heeft de wind tegen. De ploeg leed zondagmiddag de derde competitienederlaag op rij. OJC Rosmalen hield de drie punten in eigen huis: 1-0.

Na het grote aantal tegendoelpunten tegen Hercules en ADO’20 voerde Reinald Boeren een aantal aanpassingen door. De ploeg startte in een 5-3-2 opstelling, met Kianu Verlinden op rechts en Hazem Ben Rouba op links. Het middenveld werd gevormd door Gregory Lammers, Yentl Meyssen en Jasper Waalkens. Voorin moesten Ralf Kemper en Safa Kizir voor de stootkracht zorgen.

Gemert reisde naar Rosmalen af zonder zelfvertrouwen; op zoek naar wat houvast na twee forse nederlagen op rij. Die kwetsbaarheid was in de beginfase tegen OJC nog duidelijk zichtbaar. De ploeg mocht de handen dichtknijpen dat het de eerste minuten zonder kleerscheuren overleefde, want de thuisploeg voetbalde een aantal goede kansen bij elkaar.

Na een kwartier lag de wedstrijd enige tijd stil na een ongelukkige botsing tussen de Mortelse OJC-doelman Joris van Gerwen en Safa Kizir. De aanvaller kwam met zijn hoofd tegen de knie van de goalie en kon de wedstrijd niet vervolgen. Het zit de van AWC overgekomen speler vooralsnog niet mee in Gemert. Hij raakte in de voorbereiding geblesseerd en stond in Rosmalen juist voor het eerst in de basis.

Met T-shawn Illidge als vervanger probeerde Gemert de draad op te pakken. OJC was in het restant van de eerste helft de beter voetballende ploeg, maar de offensieve dreiging van het begin verwaterde en Gemert bleef redelijk eenvoudig overeind. Verdedigend althans, want de zwartwitten waren aanvallend volstrekt machteloos.

Alsof de aftocht van Safa Kizir nog niet genoeg was, moesten in de rust nog twee spelers afhaken. Ralf Kemper had aan het einde van de eerste helft last van zijn lies en kon niet verder. Ook Kianu Verlinden bleef in de kleedkamer achter. Reinald Boeren bracht Jorzolino Falkenstein en Bram Zwanen.

In de tweede helft zat het er voor Gemert allemaal een stukje frisser uit. De ploeg kwam nu zelf meer aan voetballen toe en werd soms ook dreigend, met name via T-shawn Illidge. Tot twee keer toe werd Van Gerwen in het doel van OJC aan het werk gezet.

Ook Jorzolino Falkenstein had een mogelijkheid. Geen grote, uitgespeelde kansen, maar ze gaven de Gemertse burger toch moed.

Daarna gebeurde er lange tijd niet veel spannends. Bij  afstandsschoten van Wijkmans (OJC) en Jasper Waalkens veerde het publiek even op, maar ondertussen was het niveau van de wedstrijd niet om over naar huis te schrijven. Van twee kanten niet. Beide ploegen zitten in een moeilijke fase en hadden dringend behoefte aan wat goed nieuws in de vorm van een of meer punten.

Die duw in de rug kreeg uiteindelijk OJC. In de 75e minuut leidde Gemerts balverlies halverwege de helft van OJC een snelle tegenaanval in. Dennis Knuiman pikte de bal op, ging op de rechterflank op avontuur en beëindigde zijn run pas toen de bal in de touwen lag; 1-0.

Een fikse en onnodige tegenvaller voor Gemert, op een moment dat de meegereisde Gemertse aanhang er eigenlijk geen rekening mee hield. Er resteerde nog een kwartier. Gemert probeerde het wel, maar de ploeg was niet meer bij machte om er nog een groots slotoffensief uit te persen.

Zo moest de ploeg het doen met de wetenschap dat het in ieder geval weer wat meer stabiliteit toonde dan tegen Hercules en ADO’20. Dat moet de basis zijn om komende woensdag weer eens punten bij te schrijven. Dan staat de uitwedstrijd tegen UNA in Veldhoven op het programma. Aanvang in Zeelst is 20 uur.

GEMERT: Tielemans; Verlinden (46. Zwanen), Verhoeven, Brugmans, Jacobs, Ben Rouba (79. Oerlemans); Lammers, Waalkens, Meyssen; Kemper (46. Falkenstein) en Kizir (18. Illidge)