Gemert lijdt eerste thuisnederlaag in meer dan jaar

27 september 2020

Het was even wennen voor de supporters van vv Gemert. Voor het eerst in meer dan een jaar stapten de zwartwitten zondagmiddag als verliezers van het eigen veld. Op 25 augustus 2019 won O.S.S.’20, dit keer was Westlandia te sterk, 1-2.

Gemert-trainer Reinald Boeren moest in de vierde competitiewedstrijd van het seizoen al meteen flink sleutelen. Hij kon geen beroep doen op Jens Leijten, Willem den Dekker en Bram Zwanen. Ook Ties van Zon was niet beschikbaar vanwege een blessure. Bram Jacobs – in het voorjaar en de zomer nog lange tijd geblesseerd – maakte tegen Westlandia zijn rentree in de basis. Voorin was een plaatsje ingeruimd voor Jeremy Raaijmakers, die daarmee voor het eerst in een officieel duel in de basis stond bij de Gemertenaren.

Gemert keek tegen de Naaldwijkers al snel tegen een achterstand aan. Serhat Calmak kopte de bal in de vierde minuut bij de tweede paal binnen. Een flinke opdoffer voor de thuisploeg, die het even moeilijk had maar gaandeweg toch beter in de wedstrijd kwam. Dat leidde in de 19e minuut tot de gelijkmaker. De arbiter legde de bal op de stip toen  Joop Daniels werd vastgehouden in het zestienmetergebied. Moreno Koenders zag zijn eerste poging nog stranden op de keeper, maar de scheids had onreglementair inlopen geconstateerd en gunde de Gemertse spits een nieuwe kans. Nu stuurde hij de doelman de verkeerde hoek in: 1-1 en het eerste competitiedoelpunt van Moreno Koenders.

Heel lang mocht het Gemertse kamp niet genieten van die opleving. Want goed en wel twee minuten later lag de 1-2 in de touwen. Het moet gezegd: het was een prachtige vrije trap van Wesley Goeman. Stefan Tielemans ging gestrekt, maar kon de hernieuwde achterstand niet voorkomen.

In het restant van de eerste helft hielden de ploegen elkaar in evenwicht, maar Gemert mocht niet klagen bij een Naaldwijkse kans in de 35e minuut. Stefan Tielemans won het een-tegen-eenduel.

Na rust moest Gemert dus op jacht naar de gelijkmaker. De ploeg probeerde de duimschroeven aan te draaien en kwam tot een paar aardige aanvallen en dito kansen. In de 55e minuut leek het zover. Een prima aanval via Jeremy Raaijmakers op links belandde bij Joop Daniels. Zijn schot werd gestuit tot een verdediger van Westlandia die zich met ziel en zaligheid voor de bal wierp.

Een paar minuten later moest Gemert met tien man verder. Coen Brouwers zette een stevige tackle in links op het middenveld. De arbiter strafte erg zwaar en trok rood, waardoor de missie van Gemert er nog een tandje moeilijker op werd. Toch kreeg Gemert niet veel later de ultieme kans op de gelijkmaker. Na een fraaie combinatie op rechts had Joop Daniels de bal bij de tweede paal ogenschijnlijk voor het intikken.  Maar de aanvaller had zondagmiddag weinig geluk in de afwerking en zag de bal tot zijn eigen afgrijzen via de paal weer het veld in stuiteren.

Het waren achteraf cruciale momenten in de wedstrijd, waarin Gemert met tienen naliet om toe te slaan. Met vers bloed in de aanval – Stijn van den Broek en Johan van Lierop – probeerden de zwartwitten een offensief te ontketenen. Dat lukte maar  mondjesmaat. In de 80e minuut dankte het bovendien Stefan Tielemans. Een overtreding van Mark Westerlaken – zowat iedereen op sportpark Molenbroek zag de ingreep buiten het strafschopgebied, de scheidsrechter niet – werd bestraft met een pingel. Stefan Tielemans redde knap en was op tijd opgekrabbeld om ook de rebound onschadelijk te maken.

Die reddingen hielden de zwartwitten in de wedstrijd en de hoop bij het publiek op een gelijkmaker levend, maar het mocht uiteindelijk niet baten. Westlandia werd in de slotfase ondanks veel Gemertse wil te weinig in verlegenheid gebracht, waardoor na negentig minuten nog altijd de 1-2 op het scorebord stond.

Al met al is de seizoensstart van de zwartwitten niet wat iedereen ervan hoopte, resulterend in een zestiende plaats op de ranglijst. Volgende week een nieuwe kans om het tij te keren; dan uit tegen Dongen.

GEMERT: Tielemans, Brugmans, Westerlaken, Jacobs, Van Loon; Brouwers, Habraken, Lammers, Daniels (73. Van Lierop), Koenders (73. Van den Broek), Raaijmakers (82. Ben Rouba).

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album.