Gemert laat punten achter in Zuid-Limburg

20 september 2020

Gemert wacht nog altijd op de eerste competitie-overwinning. De zwartwitten konden het zondagmiddag niet bolwerken tegen Groene Ster, 3-0.

Gemert startte in Heerlerheide, een stadswijk van Heerlen, met Bram Zwanen in de basis. De behendige Aarle-Rixtelnaar maakte vorige week als invaller zijn debuut en was in Zuid-Limburg vanaf de aftrap van de partij. Dat ging ten koste van Moreno Koenders. Jens Leijten moest door een blessure verstek laten gaan en werd op de rechtsbackpositie vervangen door Kees Brugmans.

De 3-0 was een beetje geflatteerd, maar de zege voor Groene Ster was terecht. De twee ploegen deden voetballend weinig tot niets voor elkaar onder, maar de thuisploeg was met name aanvallend doortastender. Gemert is na het vertrek van de goalgetters Thijs van Pol en Ralf Kemper nog zoekende naar een manier om tot meer offensieve dreiging en kansen te komen. Niet vreemd overigens als je in een zomer zo’n beetje de complete voorhoede moet vervangen.

In de eerste helft waren de kansen aan beide kanten schaars. De meeste dreiging kwam voort uit standaardsituaties. In de vierde minuut moest Stefan Tielemans gestrekt na een fraaie vrije trap van Groene Ster-speler Dylan Zwartjes. Even later was Mark Westerlaken dicht bij een treffer na een vrije trap van Willem den Dekker.

Zo hielden de ploegen elkaar aardig in balans. Het doelpunt na ruim een half uur kwam dan ook een beetje uit de lucht vallen. Gemert leed ongelukkig balverlies rond de middenlijn. De bal belandde via Van Kesteren bij Chefrino Eind, die met een droge schuiver de verre hoek vond. Een onnodige tegengoal en een fikse tegenvaller, zeker als de kansen zo duur zijn zoals zondag op sportpark Pronsebroek. Toch maakte Gemert voor rust nog aanspraak op de gelijkmaker. Bram Zwanen kon de bal net niet de goede richting meegeven.

Na rust ging Gemert op zoek naar de 1-1 en leek aardig op weg, toen de 2-0 viel. Sven Cornelissen haalde hard uit van afstand. Stefan Tielemans had opnieuw een prima save in huis, maar moest zich in de rebound toch gewonnen geven. De Duitsers noemen dat een ‘Vorentscheidung’ en zo was het. Zo toonde Groene Ster zich bijzonder efficiënt met de paar mogelijkheden dat het bij elkaar sprokkelde.

Het moet gezegd dat Gemert de moed niet opgaf en bleef gaan voor de goal en de aansluiting. Daarbij maakte de ploeg tot twee keer toe aanspraak op een strafschop. Eerst werd Gregory Lammers in de rug gelopen bij een hoge voorzet van Mark Westerlaken. De scheids wuifde het weg. Niet veel later werd Coen Brouwers in het zestienmetergebied aan zijn arm gepakt, maar ook nu zag de man in het geel-zwart er geen penalty in.

Het lukte dus niet om de spanning terug in de wedstrijd te brengen. Gemert voetbalde in Heerlerheide niet slecht, tot twintig meter voor de goal, daarna was het onmachtig. In de achtervolging gaven de zwartwitten natuurlijk wat ruimte weg. Invaller Stankov had daar al van kunnen profiteren, uiteindelijk legde Shaquille Simons de wedstrijd in zijn plooi. Vanaf de linkerflank klopte hij Stefan Tielemans in de verre hoek: 3-0.

Daarmee was de wedstrijd definitief gespeeld. Coen Brouwers kreeg nog een goede kans op de 3-1, maar zijn schot werd gekeerd door de doelman van Groene Ster. Verder kwam de thuisploeg niet meer in grote problemen en moest Gemert dus de tweede nederlaag van het seizoen slikken. Komende zondag wacht alweer de kans op een revanche als Westlandia op bezoek komt op sportpark Molenbroek.

GEMERT – Tielemans, Brugmans, Westerlaken, Van Loon, Brouwers, Lammers, Den Dekker, Daniëls (65. Koenders), Habraken (65. Van Zon), Zwanen, Van Lierop (79. Stijn van den Broek).