Gemert laat na rust tanden zien: 2-1 zege

23 september 2023

Gemert heeft zaterdagavond drie punten gepakt in het duel met Sportlust’46. Halverwege hadden maar weinigen dat zien aankomen, maar na rust lieten de zwartwitten hun tanden zien, resulterend in een 2-1 na 90 minuten.

De ploeg van Reinald Boeren is nu, eind september, nog altijd ongeslagen. Als enige ploeg in de derde divisie. Maar tegelijkertijd snakte het thuispubliek weer eens naar een overwinning, na drie competitie-remises op rij, tegen achtereenvolgens Kloetinge, AWC en UNA.

De confrontatie met Sportlust’46, aan het begin van de avond nog 2e op de ranglijst, werd er een met twee gezichten. Want  in de eerste helft had Gemert niet veel in te brengen tegen de gemakkelijk voetballende Woerdenaren. De gasten kwamen in de 7e minuut ook op voorsprong, al had dat niets met die dominantie te maken. Het was een verschroeiende uithaal van Terence Clyde Leon Groothusen, die Stefan Tielemans ondanks de grote afstand verraste en als een granaat insloeg: 0-1.

Daarna bleef Sportlust de betere partij en kwam Gemert er bij vlagen niet aan te pas. In de 38e minuut kwam de thuisploeg goed weg bij een hachelijke situatie in de doelmond. Maar het moet gezegd; zelfs met het Woerdense overwicht gaven de zwartwitten maar weinig weg. De defensie staat al het hele seizoen als een huis. Gemert heeft de minst gepasseerde verdediging van de hele derde divisie. Het zondagsschot van Groothusen was pas de derde treffer die Gemert incasseerde dit seizoen.

Desondanks klaagde niemand met een 0-1 achterstand bij rust. Het moest beter en het werd beter. De ploeg tapte – wellicht aangespoord door een donderspeech van Reinald Boeren in de rust – uit een ander vaatje. Al meteen werd Sportlust steviger aangepakt dan voor rust, resulterend een goed kwartiertje en de gelijkmaker. Een corner van Matt Bolhuis werd verzilverd door Bram Jacobs: 1-1.

De tweede helft toonde Gemert de lef en durf die voor rust node werden gemist. Dat bracht balans in de wedstrijd en veel meer offensieve dreiging van de thuisploeg. Sportlust reageerde echter prima en probeerde Gemert weer vast te zetten op eigen helft. Dat lukte wel, maar net als voor rust: kansen kwamen er niet of nauwelijks uit voort.

Ondertussen probeerde Gemert in de counter toe te slaan. De snelheid van Eon Herman op links en Job Michels (in de rust ingevallen) op rechts zijn dan belangrijke wapens. In de 80e minuut was de 2-1 al dichtbij, toen Ralf Kemper na een goede actie net naast prikte. Maar drie minuten later was het alsnog raak. Het was een prachtige aanval. Noël van Gerven – opnieuw behorend bij de beste spelers zaterdagavond – stak Eon Herman weg met een scherpe dieptepass. De watervlugge aanvaller zette de turbo aan en maakte het fijntjes af: 2-1.

In de resterende minuten was het spannend, maar de achterhoede van Gemert – met in het hart Bram Jacobs en Yentl Meyssen als onwrikbare steunpilaren – gaf geen kik. Sterker nog, de thuisploeg had nog verder weg kunnen lopen. Via Job Michels bijvoorbeeld. Op aangeven van Safa Kizir stuitte de jonge aanvaller op de doelman.

De 2-1 bleef op het bord en dat leidde na afloop tot een opperbeste stemming in het Gemertse kamp. De ploeg verdiende een vet compliment voor de veerkracht, zowel mentaal als fysiek, na de bekersof van afgelopen woensdag. Als nummer twee gaat de ploeg zich nu voorbereiden op de uitwedstrijd tegen Quick, komende zondag in Den Haag.

GEMERT: Tielemans; Deben, Meyssen, Jacobs, Van den Broek; Van Gerven, Bolhuis (89. Brugmans), Achten (67. Van Zutphen); Herman (89. Hanenberg), Kemper (82. Kizir), Van Diepen (46. Michels).

Meer wedstrijdfoto’s van onze clubfotograaf Frans Brzoskowski in het album op deze site.