Gemert koestert punt bij UNA

13 februari 2022

Gemert mocht zondagmiddag niet klagen met een punt. Uit tegen UNA bleef het 0-0, terwijl de thuisploeg bijna een uur lang het beste van het spel had.

Het komt dit seizoen niet vaak voor dat Gemert niet scoort. Het doelpuntloze gelijkspel op sportpark Zeelst was nog maar de tweede keer, na de 0-0 eind september tegen Blauw Geel’38.

De zwartwitten konden prima leven met de remise in Veldhoven, want de ploeg kon niet terugzien op een al te best optreden. UNA was met name in de eerste helft de bovenliggende partij. De geelhemden heersten op het middenveld, waardoor Gemert zelf niet of nauwelijks aan een rustige opbouw en aan voetballen toekwam  De zwartwitten werden gedwongen tot het beperken van de schade.

Dat lukte wel. UNA kwam niet tot heel veel kansen. Twee keer haalden de meegereisde Gemertse supporters opgelucht adem. In de 20e minuut moest Stefan Tielemans ingrijpen na een Veldhovense corner. In tweede instantie haalde Joost Habraken de bal van de lijn. Even later was het opnieuw bijna raak, toen Sten Senders na een goede actie Stefan Tielemans op zijn weg vond.

Na rust leek het aanvankelijk zo door te gaan; UNA domineerde. De sterke Senders – weer hij – was dichtbij de openingstreffer, maar zijn schot spatte op de lat uiteen. Even later werd opnieuw de dwarsligger geraakt, nu via Rob van Boekel.

Daarna trad een kentering in en werd ook Gemert langzaam maar zeker dreigender. Dylan van Diepen, in de rust ingevallen, liet zich net als vorige week tegen ADO’20 meteen gelden. Het inbrengen van Yentl Meyssen bracht ogenschijnlijk wat meer rust in het spel.

In de 73e minuut noteerde Gemert zijn eerste serieuze kans. Willem den Dekker zette voor vanaf links, Ralf Kemper sprong zo hoog als hij kon, maar kwam net iets te kort om de bal de goede richting mee te geven.

De derby – tot dan toe vrij eenzijdig – werd meteen levendiger, inclusief wat emoties hier en daar en met meer spanning. Meteen na de eerste mogelijkheid kreeg Gemert een nieuwe kans; deze nog wat groter. Een vrije trap van Dylan van Diepen werd prima ingekopt door Bram Jacobs, maar UNA’s doelman Giel Flokstra had een katachtige save in petto om het gevaar te neutraliseren.

Even later werd Dylan de diepte ingestuurd. Hij was eerder bij de bal dan de uitkomende Flokstra, maar was te ver uitgeweken om direct te schieten en zijn voorzet kon niet verzilverd worden.

Zo was Gemert in de laatste twintig minuten dreigender dan in de zeventig daarvoor. Maar goals vielen uiteindelijk niet meer. UNA kon ook niet meer het beweeglijke, sterke voetbal brengen van voor rust en kwam niet meer tot uitgespeelde kansen. Op een poging van Nick Tielemans in de 88e minuut na. De bal ging naast.

Zo werd er dus niet gescoord en daar had Gemert meer vrede mee dan UNA. Voor de zwartwitten pleit dat ze ook in dit soort moeizame exercities in ieder geval de nul houden.  De ploeg heeft samen met EVV het minste aantal tegendoelpunten (15) in de Derde Divisie B. Na dertien speelrondes is Gemert mede daardoor nog altijd ongeslagen; het begint een imposante reeks te worden.

Komende zondag speelt Gemert de eerste thuiswedstrijd in drie maanden. Tegenstander is JOS Watergraafsmeer.

GEMERT: Tielemans; Leijten, Jacobs, Van Loon, Van den Broek, Lammers, Den Dekker, Habraken (84. Falkenstein), Daniëls (65. Meyssen), Mezziani (45. Van Diepen), Kemper.

Meer foto’s van de wedstrijd van onze clubfotograaf Frans Brzoskowski in het album op deze site.