Gemert knokt zich voorbij JOS in hete slotfase: 2-3.

Selectie 2021/2022
14 april 2022

Wat een slotfase was dat, donderdagavond op sportpark Drieburg in de hoofdstad. Gemert keek bij JOS/Watergraafsmeer tegen een 2-1 achterstand aan, de thuisploeg leek op weg naar een surprise, maar de zwartwitten rechtten de rug en dwongen de Amsterdammers in de hete slotminuten alsnog op de knieën: 2-3.

Los van de voetballende kwaliteiten beschikt de ploeg van Reinald Boeren dit seizoen over een ongekend portie mentale veerkracht en onverzettelijkheid. Het heeft Gemert al veel punten gebracht. Kijk alleen al naar de afgelopen week: tegen Blauw Geel’38, ADO’20 én JOS werden achterstanden weggewerkt.

Tegen Blauw Geel en ADO’20 maakte de ploeg het zichzelf moeilijk door slecht te beginnen. In die valkuil liep Gemert donderdag niet. De ploegen gaven elkaar aanvankelijk weinig toe. Kansen waren er maar een paar. JOS was dreigend bij hoge ballen vanaf de zijkant. Gemert – met Yentl Meyssen centraal achterin als vervanger van de niet fitte Bram Jacobs – meldde zich voorin via Jorzolino Falkenstein en Willem den Dekker, wiens kopbal over ging.

Het werd al snel een intense wedstrijd in Amsterdam. Het veld van JOS is relatief klein. Er was weinig ruimte voor diepgang, maar des te meer voor persoonlijke duels en veel kort werk, waarbij het spel op en neer golfde.

Vijf minuten voor tijd was het raak. Op rechts leverde Jens Leijten een voor hem karakteristieke voorzet af. Ralf Kemper was er als de kippen bij om zijn 24e (!) van het seizoen binnen te koppen, 0-1.

Gemert slaagde er niet in om de voorsprong ook mee de kleedkamer in te nemen. Stefan Tielemans had na de openingsgoal al twee reddingen moeten verrichten – een keer met hulp van de paal – voordat het in werkelijk de allerlaatste seconde toch nog misging, Bij een corner van rechts kopte Sjoerd Gerritse raak, 1-1.

Oef, die kwam even aan in het Gemertse kamp. En de schade werd nog groter na een kwartier in de tweede helft. JOS-aanvaller Slijters prikte raak na Gemerts balverlies rond de middenlijn.

De thuisploeg ging geloven in een stuntje, maar vervolgens liet Gemert zich van zijn beste kant zien. Niet eens zozeer qua voetbal, maar vooral als collectief. De ploeg gaf niet op en legde zich niet neer bij het naderende onheil. Dat leidde tien minuten na de 2-1 tot de gelijkmaker van Willem den Dekker. De middenvelder stoomde op vanaf de rechterkant, ontweek het dreigende buitenspel, waarna zijn inzet via een Amsterdams been in de touwen rolde.

Het tempo ging vervolgens zo mogelijk nog wat omhoog. Het was inmiddels een enerverend, boeiend duel. De afloop was volstrekt onvoorspelbaar, want ook de thuisploeg liet zich niet onbetuigd.

Gemert bleek echter over de langste adem te beschikken. Conditioneel zit de ploeg prima in elkaar, zo bleek opnieuw. De 2-3 viel een paar minuten voor tijd. Wat een mooi moment was dat! Jorn Migchels, de 21-jarige speler van het O23-beloftenelftal, had even daarvoor de geblesseerde Jens Leijten afgelost en ging brutaal op avontuur op de rechterflank. De voorzet van de jongeling was op maat en werd hard binnengekopt door een andere invaller, Chafik Mezziani.

Na een paar spannende laatste minuten, waarin JOS nog een keer alle registers opentrok, klonk het laatste fluitsignaal en werd in het Gemertse kamp een klein feestje gebouwd. De voorsprong aan kop is tijdelijk uitgebouwd naar negen punten, maar op Paaszaterdag komen de concurrenten pas in actie.

Bij Gemert gaat het vizier nu op Paasmaandag. Dat wordt een wedstrijd om naar uit te kijken voor de Gemertse aanhang: de derby op eigen veld tegen UNA uit Veldhoven. Tot maandag!

GEMERT; Tielemans; Leijten (80. Migchels), Meyssen, Van Loon, Brugmans (73. Van den Broek), Lammers, Habraken (73. Mezziani), Den Dekker, Falkenstein (85. Daniëls), Kemper, Van Diepen.