Gemert knokt zich na rust voorbij Hercules: 2-1

13 oktober 2019

Gemert heeft de punten zondagmiddag in eigen huis gehouden. De ploeg ontdeed zich in de tweede helft van het Utrechtse usv Hercules en boekte zo de tweede achtereenvolgende thuiszege door eerder opgelopen schade na rust te repareren: 2-1.

Twee weken geleden moest Quick er in de slotfase aan geloven, dit keer zag Hercules een 0-1 voorsprong in rook opgaan. De ploeg van Reinald Boeren verdiende een compliment voor de manier waarop na de hervatting de mouwen werden opgestroopt. Als het dan niet lukt met goed voetbal, moet het maar elders vandaan komen en Gemert toonde opnieuw mentale veerkracht.

Dat was ook nodig, want de eerste helft was ronduit teleurstellend. De wedstrijd was aanvankelijk open en aantrekkelijk, met veel ruimte om te voetballen. Hercules kreeg al in de tweede minuut een open kans, Gemert was twee keer dreigend vanaf de linkerflank. In de 8e minuut leek Gemert op weg naar de openingstreffer, na een  mooie combinatie tussen Thijs van Pol en Ralf Kemper, de aanvaller die na lang blessureleed en een paar invalbeurten terugkeerde in de basiself. De inzet van Thijs van Pol werd gekeerd door doelman van Hercules.

Daarna namen de bezoekers langzaam maar zeker het initiatief. Gemert was slordig en Hercules eigende zich bijna ongemerkt steeds meer balbezit toe. Dat leidde niet direct tot grote kansen, maar wel tot een paar gevaarlijke momenten. In de 38e minuut, een beetje uit het niets, was Gemert dichtbij de voorsprong. De Hercules-keeper ging onder een voorzet van Thijs van Pol door, waarna Ralf Kemper zijn hoofd tegen de bal plantte. De lat voorkwam Gemerts succes.

Het doelpunt viel aan de andere kant. Een prachtige individuele actie van Tijjani Noslin was de Gemertse defensie te machtig. Zo pakte Hercules vijf minuten voor het rustsignaal de voorsprong. Onverdiend kon het niet genoemd worden.

Gemert realiseerde zich dat het in de tweede helft beter moest. In de rust werden de puntjes op de i gezet en inderdaad: na rust toonde Gemert een ander gezicht. Net iets scherper, net iets alerter, net iets beter. De dominantie van Hercules verdween  en Gemert drong aan. Mark Westerlaken had al een schietkansje gehad, toen Willem den Dekker in de 52e minuut de gelijkmaker binnenschoot na een gehaaide corner vanaf rechts.

Gemert bleef nadien de betere partij. De ploeg moest verdedigend blijven opletten, want Hercules prikte soms nog venijnig, maar de grote kansen waren voor de thuisploeg. Zo kreeg Lars Teuben, mee opgestoomd vanuit de verdediging, een goede mogelijkheid. Zijn kopbal miste doel.

Gemert voelde dat er meer in zat en zocht naar de tweede treffer. In de 74e minuut had Thijs van Pol een weergaloze actie in huis. Hij zette met één schijnbeweging twee Utrechters in de wind, maar kon het moment niet bekronen. Uit de daaropvolgende corner was het echter alsnog raak. De bal werd teruggekopt door Mark Westerlaken, waarna Bram Jacobs het karwei gedecideerd afmaakte: 2-1.

De treffer van de centrale verdediger was het beginsignaal van een spannende slotfase. Gemert kreeg kansen – onder meer via Reva Kreekels – en Hercules probeerde alsnog om een punt uit het vuur te slepen. Bono Barten had een mooie actie in huis op de rand van het strafschopgebied, waarmee hij hoogstpersoonlijk een gevaarlijke Hercules-aanval onschadelijk maakte.

Maar in de stand kwam geen verandering meer en zo incasseerde Gemert drie belangrijke punten. De ploeg heeft volgend weekend vrij en speelt op zondag 27 oktober opnieuw thuis: dan tegen Dongen.  In het programmablad van zondag stond aangegeven dat Gemert komende dinsdag oefent tegen OJC Rosmalen, maar die wedstrijd gaat niet door. Of er een andere tegenstander wordt gevonden, is nog niet duidelijk.

GEMERT: Barten; Leijten, Westerlaken, Jacobs, Teuben; Habraken, Brouwers, Den Dekker, Daniëls (80. Van den Broek), Van Pol, Kemper (70. Kreekels).