Gemert klopt RKAVV: 2-0

2 december 2018

Gemert heeft zondagmiddag de thuiswedstrijd tegen RKAVV zonder kleerscheuren volbracht. De zwartwitten wonnen moeizaam maar verdiend met 2-0.

Gemert startte in de opstelling van de laatste weken, met Justin Houwers op de linksbackpositie en Kees Brugmans op het middenveld. De thuisploeg was natuurlijk favoriet en had in de wedstrijd ook snel een groot spelaandeel. Maar het overwicht leidde maar mondjesmaat tot echte kansen. RKAVV had zijn verdedigende organisatie op orde, Gemert miste de sprankeling; het beetje extra om compacte teams uit elkaar te spelen.

Daarom was het aantal  kansen op de vingers van één hand te tellen. RKAVV was dichtbij in de eerste minuut, via Hayden Bergen, maar daarna was het vooral te doen voor het doel van Mike ten Kroode, goalie van RKAVV. Thijs van Pol testte de doelman van Leidschendam, een ingestudeerde corner had bijna succes via Ralf Kemper.

Het was geen hoogstaand schouwspel, wat de Gemertse supporters kregen voorgeschoteld. Het kwam deze zondagmiddag niet vanzelf, zo was al snel duidelijk. Buiten een volley van Joost Habraken vielen er lange tijd geen noemenswaardige hoogtepunten te noteren. Dat veranderde pas in de 37e minuut. Goudhaantje was Ralf Kemper. Hij liet in het strafschopgebied, tussen twee verdedigers van RKAVV, een fraai staaltje balbeheersing zien en verschalkte Ten Kroode: 1-0.

Dat doelpunt was belangrijk in een duel waarin de kansen schaars waren.

Na rust probeerde RKAVV wat nadrukkelijker om de verdedigende stellingen te verlaten. Gemert bleef de bovenliggende partij, maar liet het na om de bevrijdende 2-0 aan te tekenen. Thijs van Pol had een kopkans, Sander Vereijken verraste bijna met een vrije trap, Ralf Kemper schoot naast en een pegel van Willem den Dekker werd gekeerd door Ten Kroode.

Zo hield RKAVV hoop en gaandeweg joegen de gasten uit Leidschendam de Gemertse aanhang toch regelmatig de stuipen op het lijf. Bijvoorbeeld in de 74e minuut. Bono Barten onderscheidde zich door twee keer een inzet van RKAVV te keren. Met name de tweede reflex mocht er zijn.

Niet veel later stond de goalie van Gemert opnieuw op zijn post, toen invaller Peter Lomonaco van dichtbij de bal leek binnen te tikken. Bono Barten hield de voorsprong van zijn ploeg zo in tact.

Uiteindelijk mochten de Gemertenaren in de 84e minuut opgelucht ademhalen. Ralf Kemper tekende weer op fraaie wijze voor zijn tweede van de middag. Hij draaide de bal feilloos in de touwen: 2-0. Het was de elfde goal van Kemper in het lopende seizoen. Het blijft bijzonder: de eerste twee plaatsen van het topscorersklassement in de hoofdklasse B worden ingenomen door Gemert-spelers: Van Pol met 13, Kemper met 11.

Zo werd een lelijke wedstrijd – in de druiligere regen, met veel fysieke duels, overtredingen en niet al te hoogstaand voetbal – toch positief afgesloten voor de zwartwitten, die koploper blijven in de hoofdklasse B. Komende zondag gaat de ploeg op bezoek in Rotterdam, bij Leonidas, de voorlaatste competitiewedstrijd voor de winterstop.

GEMERT: Barten, Leijten, Vermeulen, Jacobs, Houwers, Habraken, Brugmans, Den Dekker, Kemper, Van Pol, Vereijken.

Voor meer foto’s van Frans Brzoskowski kun je doorklikken naar het album van op deze site.