Gemert klopt JOS Watergraafsmeer met spectaculaire 4-3

20 februari 2022

De zwartwitten moesten er na rust harder voor vechten dan halverwege gedacht, maar na negentig minuten kon Gemert toch weer drie punten bijschrijven. JOS Watergraafsmeer werd op een nat sportpark Molenbroek met 4-3 geklopt. Willem den Dekker en Ralf Kemper tekenden voor de Gemertse goals.

Voorafgaand aan Gemert-JOS Watergraafsmeer werd een minuut stilte gehouden ter nagedachtenis aan Martien Vogels, een zwartwitter in hart en nieren, als vrijwilliger, supporter en sponsor. Hij overleed op 78-jarige leeftijd. De spelers van vv Gemert voetbalden met rouwbanden.

Na het eerste fluitsignaal werd Gemert al snel de bovenliggende partij. Het stond na de eerste helft 1-0, maar dat was eigenlijk een iets te zuinige afspiegeling van de krachtsverhoudingen. Gemert eigende zich al snel een overwicht toe en speelde een aantal aardige kansen bijeen; Willem den Dekker kreeg een schietkans, Joop Daniels was dreigend, maar de grootste kans was in de 19e minuut voor Ralf Kemper. Een inzet van Willem den Dekker werd geblokkeerd en de Gemertse goaltjesdief schrok zo van de rebound dat hij de bal niet goed raakte.

In het laatste kwartier werd Gemert, waarin Yentl Meyssen een basisplaats had, wat minder dwingend en gaf zo eigenlijk zelf JOS de kans om wat beter in de wedstrijd te komen. Tot grote zorgen leidde dat nog niet. En in de 40e minuut kwam dan eindelijk de 1-0 op het bord. Een corner van Erwin van den Broek werd door Ralf Kemper binnengekopt. Een belangrijke goal zo kort voor rust, en een verdiende, gezien het prima spel van de thuisploeg.

De tweede helft gaf onverwachts een ander beeld te zien. JOS Watergraafsmeer realiseerde zich dat het anders moest en schakelde een paar tandjes bij. De ploeg speelde nu ook veel aanvallender. Gemert was de flow van de eerste helft kwijt en speelde een stuk onrustiger. In de 47e minuut was het al raak, toen Erwin van den Broek een voorzet vanaf links ongelukkig raakte en in zijn eigen doel zag rollen: 1-1.

Het zou een spectaculaire tweede bedrijf worden, die de supporters de kou en de regen warempel deden vergeten. In de 56e minuut stond de 2-1 op het bord. Ralf Kemper had dit keer de rol van aangever en Willem den Dekker velde de Amsterdamse doelman Sudibyo in twee instanties. Drie minuten later stond het alweer 2-2. Een voorzet van links werd bij de tweede paal binnengewerkt door Nigel Hardenberg.

De toeschouwers hoefden zich dus niet vervelen, maar zagen ondertussen wel dat Gemert het erg moeilijk had met de hoofdstedelingen. Veel moeilijker dan de eerste helft in ieder geval. De ploeg kan echter altijd vertrouwen op het eigen scorende vermogen. Ook als het even minder gaat, kan een doelpunt de ploeg zomaar over het dode punt heen helpen.

Zo gebeurde dat ook zondagmiddag. Gemert was volop aan het worstelen, met zichzelf en de tegenstander, toen uit het niets de 3-2 viel. Jens Leijten leverde een puike hoge voorzet af vanaf de rechterflank en Ralf Kemper was er weer als de kippen bij om het leer bij de tweede paal in de touwen te koppen. Mooi doelpunt en opnieuw een voorsprong.

Trainer Reinald Boeren voerde twee dubbele wissels door om nieuw bloed te brengen en bij de Amsterdammers leek het grootste vuur gedoofd. Maar de thuisploeg moest wel blijven opletten. De 4-2 van Willem den Dekker gaf lucht. In de 85e minuut maakte de aanvaller het vakkundig af na een assist van de ingevallen Jorzolino Falkenstein. Den Dekker draaide de bal fraai binnen en besliste de wedstrijd.

Toch? Normaal gesproken had het een gelopen koers moeten zijn, maar er gebeurde na rust wel meer onverwachte dingen. In de 90e minuut scoorde JOS toch nog tegen en opnieuw was het een eigen doelpunt van Gemert. Een Amsterdamse vrije trap werd gevangen door de wind en verraste Stefan Tielemans. De bal kwam tegen de lat en stuiterde uiteindelijk via de borst van Bram Jacobs in het doel, 4-3.

Plots moest de aanhang toch weer even billenknijpen. Maar het lukte JOS niet meer in in blessuretijd nog gevaarlijk te worden. Gemert sleepte de drie punten over de meet en verlengde zo opnieuw de ongeslagen status, die nu al veertien competitiewedstrijden duurt. De ploeg zag naaste achtervolgers Hercules, Groene Ster en UNA bovendien punten verspelen en verstevigde daarmee de tweede positie op de ranglijst.

Veel tijd om te herstellen van de inspanningen van zondag is er niet, want Gemert speelt komende donderdag al uit tegen EVV Echt. Vanwege carnaval is dat duel naar voren gehaald.  Aanvang in Echt is 20.00 uur.

GEMERT: Tielemans, Leijten (84. Brugmans), Jacobs, Van Loon, Van den Broek, Lammers, Meyssen (75. Falkenstein), Habraken (84. Mezziani), Den Dekker, Daniels (75. Van Diepen), Kemper (89. Jorg van Zutphen).

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.