Gemert klopt Groene Ster met 2-1

7 september 2022

Het was even geleden dat Gemert de eigen aanhang op een competitie-zege had kunnen trakteren. Om precies te zijn sinds zondag 3 april. Maar woensdagavond was het weer zover. De zwartwitten klopten Groene Ster met 2-1, na een paar spannende laatste minuten.

Na de 0-3 overwinning bij Quick was er voor trainer Reinald Boeren geen aanleiding om te wisselen. Na de warming-up moest hij dat toch doen. Doelman Stefan Tielemans bleef geblesseerd achter in de kleedkamer; Romeo Okonkwo was zijn vervanger.

Gemert en Groene Ster, twee ploegen die elkaar van haver tot gort kennen, begonnen afwachtend. Het eerste gevaar kwam van de thuisploeg. Jorzolino Falkenstein bracht de bal voor vanaf de rechterflank en de kopbal van Ralf Kemper werd gekeerd door een van de Limburgse ledematen.

Daarna hielden de ploegen elkaar redelijk in evenwicht. Voetballend was het allemaal niet best, het spel was rommelig en zeker van Gemert-kant vaak erg slordig. Groene Ster kreeg een paar schietkansen, maar Romeo Okonkwo werd niet in verlegenheid gebracht.

In de 28e minuut was het raak. Een treffer die een beetje uit de lucht kwam vallen. Jasper Waalkens had een prima voorzet in petto vanaf links en Ralf Kemper stond klaar voor de goal; de spits en captain gleed de bal binnen: 1-0.

Dat doelpunt deed Gemert zichtbaar goed. Er kwam wat meer rust in het spel van de zwartwitten, die in het restant van de eerste helft niet meer in de problemen kwamen. En – dat moet ook gezegd – zelf ook weinig afdwongen.

Na rust werd erop gerekend dat Groene Ster de druk zou verhogen en dat gebeurde ook. Maar net als vorig seizoen heeft Gemert de kwaliteit om dan stoïcijns te verdedigen en weinig weg te geven. Groene Ster had na rust vaak de bal, drong Gemert terug, maar de laatste lijn van de thuisploeg bleef redelijk eenvoudig overeind.

En voorin kan Gemert rekenen op de kwaliteiten van Ralf Kemper. De spits heeft ‘het’ weer helemaal. Zondag in Den Haag prikte hij twee keer raak en ook woensdag maakte hij twee treffers. Zijn doelpunt in de 55e minuut was miraculeus. Met wat geluk, maar toch vooral veel doorzettingsvermogen, wurmde hij zich door de Limburgse achterhoede om de bal vervolgens in een leeg doel te schuiven: 2-0.

Dat was een heerlijke ruggensteun voor de zwartwitten. Groene Ster probeerde het zoals gezegd wel, maar echte kansen vielen niet te noteren. En toen het echt nodig was, stond Romeo Okonkwo er. In de 75e minuut kreeg Chefrino Eind vrij baan richting het Gemertse doel. De goalie kwam uit en griste de bal van de voeten van de aanvaller: een redding op een ultiem moment.

Als Groene Ster op dat moment had gescoord, was het wellicht anders gelopen. De aansluiting werd weliswaar alsnog bewerkstelligd, maar nu pas in blessuretijd. Een vrije trap van Dylan Zwartjes werd binnengekopt door Joris de Kleijn.

Nog een paar minuten moest Gemert standhouden. Het was nog even billenknijpen voor de aanhang van de zwartwitten, Romeo Okonkwo greep nog een keer in, maar het eindsignaal werd zonder verdere kleerscheuren gehaald.

Zo pakte Gemert de tweede zege op rij en de derde in vier wedstrijden. Een prima start van het seizoen en een goede opmaat voor de derby tegen UDI’19; komende zondag op sportpark Molenbroek.

GEMERT: Okonkwo; Brugmans, Verhoeven, Jacobs, Van den Broek; Lammers, Meyssen (88. Oerlemans), Zwanen (60. Verlinden); Waalkens (77. Ben Rouba), Kemper (88. Barten), Falkenstein (77. Kourouma).

Meer wedstrijdfoto’s van Frans Brzoskowski in het album op deze site.