Gemert kiest voor iets kleinere selectie

18 maart 2021

De vaste selectie van Gemert 1 wordt met ingang van volgend seizoen kleiner. Nu bestaat de groep van hoofdtrainer Reinald Boeren nog uit 22 spelers en 3 keepers, vanaf komend zomer worden dat 18 spelers en 3 keepers.

Het is een bewuste keuze van de technisch verantwoordelijken bij de club: de staf en de Technische Commissie. Met de beperking wordt meer ruimte geschapen voor spelers van de jeugdspelers uit het nieuwe Onder 23-team. Zowel in de wedstrijden als bij de trainingen wordt de selectie aangevuld vanuit de beloftes. ,,Met een selectie van achttien veldspelers word je flexibeler”, zegt Anthony Geurts namens de Technische Commissie. ,,Het Onder 23-team neemt een belangrijke plaats in in de opleidingsstructuur, als de brug tussen de O19 en het eerste elftal. Spelers krijgen straks meer gelegenheid om zich te laten zien bij het eerste, bij trainingen en wedstrijden.”

Naast Anthony Geurts bestaat de Technische Commissie van vv Gemert uit Arnaud van de Wijngaard, Theo van den Boogaard, Ronald Smits en hoofd opleidingen Toine Ketelaars. Ronald Smits is afgelopen seizoen toegetreden. Hij heeft het O23-team als speciaal aandachtspunt.

De coronapandemie heeft alle voetballers gedwarsboomd en dat is zeker ook jammer voor het eerste jaar van de O23-competitie, die zo veelbelovend van start was gegaan. Het niveau lag beduidend hoger dan de reserve-hoofdklasse, het domein van het vroegere tweede elftal, waardoor de jonge talenten wekelijks meer worden uitgedaagd.

Dat moet straks ook de stap naar het eerste elftal verkleinen, zo is de bedoeling. ,,Uiteindelijk wil je de doorstroming van de eigen jeugd continu verbeteren”, zegt Ronald Smits. ,,Het is een goed teken dat nu een aantal spelers van de O19 doorschuift naar de O23. We proberen per speler zoveel mogelijk maatwerk te bieden, met persoonlijke begeleiding.”

Uit de huidige selectie zal een flink aantal spelers vertrekken. Voor enkele specifieke posities komt een beperkter aantal nieuwelingen terug. Allemaal jongens met de nodige ervaring en – heel bijzonder – drie van de vier aanwinsten (Ralf Kemper, Erwin van den Broek en Jorzolino Falkenstein) hebben al een Gemert-verleden. Anthony Geurts: ,,In de begeleiding van jonge spelers uit de eigen opleiding speelt dit soort spelers natuurlijk een belangrijke rol. Daar praten we op voorhand ook uitgebreid over. Met hun routine zullen zij ook hun verantwoordelijkheid nemen bij het sturen en coachen van de jonge spelers.”

De huidige selectie van Gemert. Foto Frans Brzoskowski