Gemert is Blauw Geel weer de baas in derby

7 april 2024

Voor de tweede keer dit seizoen is Gemert er in geslaagd om de derby tegen Blauw Geel winnend af te sluiten. Na de 2-3 zege in Veghel waren de zwartwitten nu op eigen veld met 2-1 te sterk. Job Michels (vlak voor rust) en Max Crommentuijn (vlak na rust) zorgden voor de Gemertse treffers. Ben van den Nieuwenhof tekende voor de treffer van de gasten, 2-1.

Gemert en Blauw Geel konden de hooggespannen verwachtingen niet echt waarmaken zondagmiddag. Beide ploegen speelden met veel inzet en werklust, maar voetballend hield het niet over op het zonnige en goed bezochte Sportpark Molenbroek.

Blauw Geel had veel de bal, maar veel deed de ploeg uit Veghel er behoudens een paar kleine kansjes niet mee. Ook Gemert liet zich aanvallend weinig gelden. Een schotje van Noël van Gerven in de 16e minuut, dat een makkelijke prooi werd voor de doelman van Blauw Geel, was lange tijd het enige wapenfeit van de zwartwitten in de eerste helft.

Op het moment dat iedereen zich had verzoend met een doelpuntloze eerste helft brandde de wedstrijd ineens los. Nadat Ben van den Nieuwenhof in de 43e minuut eerst nog een behoorlijke kans voor Blauw Geel onbenut had gelaten, bereikte in de 45e minuut Brent Achten Ralf Kemper. De aanvoerder van Gemert wist de bal nog net bij de instormende Job Michels te bezorgen die prima afwerkte, 1-0.

Blauw Geel had deze domper in de rust kennelijk niet goed verwerkt want de tweede helft was nog geen minuut oud of Gemert kon alweer juichen. De sterk spelende Max Crommentuijn mocht vrij doorlopen naar doelman Jordy Zielschot en dit buitenkansje was aan de jongeling wel besteed, 2-0.

Gemert hielp Blauw Geel snel terug in de wedstrijd, want amper 5 minuten later profiteerde Ben van den Nieuwenhof van een misverstand tussen Bram Jacobs en doelman Romeo Okonkwo en was de aansluiting een feit, 2-1.

Voor Blauw Geel het sein om nadrukkelijker de aanval te zoeken. Weer hadden de gasten uit Veghel veel balbezit, maar de Gemertdefensie die de laatste weken af en toe wat wankel oogde stond deze middag als een huis en gaf niks weg.

Spannend bleef het wel, vooral in de slotfase toen Blauw Geel alles of niets ging spelen. In de 83e minuut kreeg de ploeg nog een behoorlijke kans maar werd de bal te wild ingeschoten. Twee minuten voor tijd schoot de lat doelman Romeo Okonkwo te hulp, zodat Gemert voor de tweede keer dit seizoen drie punten mocht bijschrijven na een wedstrijd tegen Blauw Geel.

Volgende week staat er weer een derby op het programma voor de zwartwitten. Dan gaat de ploeg van Reinald Boeren in Rosmalen op bezoek bij OJC.

Gemert: Okonkwo, Deben, Jacobs, Meyssen (Brugmans), Hanenberg, Achten, Crommentuijn (Barten), van Gerven, Michels (Kizir), Kemper (Ben Rouba) en van Diepen (Herman).