Gemert in extremis naar eerste overwinning

4 oktober 2020

Gemert heeft zijn eerste overwinning van het seizoen binnen. Uit tegen Dongen pakten de zwartwitten in extremis de volle buit. De klok op het scorebord gaf al bijna negentig minuten aan toen Willem den Dekker een goede actie van Moreno Koenders bekroonde met de enige treffer van de middag, 0-1.

De goal werd uiteraard luid bejubeld. Eindelijk zat het de equipe van Reinald Boeren eens mee dit seizoen. De eerste driepunter geeft de ploeg ongetwijfeld vertrouwen voor wat komen gaat, te beginnen met de belangrijke confrontatie met Achilles Veen, komende woensdag in Veen; daar kan het hoofdtoernooi van het KNVB-bekertoernooi worden bereikt.

Bij Gemert keerden Jens Leijten, Willem den Dekker en Bram Zwanen terug in de basis na hun absentie van vorige week tegen Westlandia. Op het wedstrijdformulier ontbrak Coen Brouwers, geschorst na zijn rode kaart van vorige week. Jeremy Raaijmakers en Johan van Lierop bemanden de frontlinie.

Het decor op sportpark De Biezen in Dongen was een beetje surrealistisch; geen meelevende supporters, geen beleving rondom het veld. In deze tijden realiseer je je pas hoezeer voetbal en publiek bij elkaar horen en in feite niet zonder elkaar kunnen.

Dongen-Gemert was een meer spannende dan goede wedstrijd. Nu was goed voetbal ook moeilijk op het lange, stroperige gras in Dongen, waar bovendien een straffe wind dwars over het veld stond; al met al geen ideale omstandigheden.

In de eerste helft waren uitgespeelde mogelijkheden schaars. Er was soms wel dreiging, maar te vaak strandde een veelbelovende opbouw in onnauwkeurigheid. Dat gold voor beide ploegen, die elkaar uiteindelijk weinig toegaven, al voetbalde Gemert iets gemakkelijker dan de thuisploeg. Twee grote kansen waren er. In de 22e minuut kreeg Johan van Lierop vanaf de middenlijn onverwachts vrij baan richting het Dongense doel. Hij probeerde de uitkomende keeper te verschalken met een lob, maar de lange goalie kon er nog net bij. Tien minuten later kreeg Dongen zijn beste kans van het eerste bedrijf. Mo Mansaray kreeg de ruimte op rechts, maar zijn inzet ging voorlangs.

De tweede helft was enerverender. De wedstrijd werd opener. Gemert begon goed, was een paar keer gevaarlijk, maar gaandeweg nam Dongen het initiatief nadrukkelijk in handen. Dat begon met een pegel op de lat van Mart van Bree jr, en daarna waren er nog gevaarlijke momenten met Asrih en Kamaci. Gemert had het moeilijk en Reinald Boeren bracht Moreno Koenders en Joop Daniëls in een poging het tij te keren. Dat lukte. De dubbele wissel was achteraf cruciaal. Moreno Koenders had later een belangrijke rol bij het doelpunt en Joop Daniëls viel erg sterk in en zorgde er mede voor dat Gemert voetballend weer de regie in handen kreeg.

Dat vormde uiteindelijk ook de basis voor de overwinning. Het einde was bijna daar, toen Moreno Koenders op links de ruimte vond. Zijn voorzet belandde voor de voeten van Willem den Dekker, die rustig en beheerst de lege hoek zocht en vond, 0-1.

Zo waren de druiven voor de thuisploeg erg zuur, terwijl Gemert een klein feestje bouwde. Vertrouwen komt immers alleen met punten en dan is de zege een heerlijke opsteker in een belangrijke week. Komende woensdag spelen de zwartwitten uit tegen Achilles Veen in de tweede voorronde van het bekertoernooi, zondag wacht de thuiswedstrijd tegen GVV Unitas.

GEMERT: Tielemans, Leijten (90. Brugmans), Westerlaken, Jacobs, Van Loon, Lammers, Habraken, Den Dekker, Zwanen,  Van Lierop (67. Daniëls), Raaijmakers (67. Koenders).