Gemert houdt punten opnieuw in eigen huis

27 oktober 2019

Voor de derde keer op rij heeft Gemert een thuiswedstrijd afgesloten met drie punten in de achterzak. Na Quick en Hercules werd zondagmiddag Dongen teruggewezen: 3-2. Een sterke eerste helft legde een stevig fundament, maar desondanks wankelden de zwartwitten na rust.

Gemert begon voor eigen publiek zonder Lars Teuben, die kampt met een keelontsteking en niet inzetbaar was. Hij werd op de linksbackplaats vervangen door Justin Houwers.

Gemert en Dongen hielden elkaar aanvankelijk redelijk in balans, maar na een klein kwartier pakte Gemert langzaam het initiatief. De ploeg beloonde zichzelf snel. Joop Daniëls, een van de sterkhouders in de eerste helft, schoof de bal prima binnen in de twintigste minuut: 1-0. Het was het eerste competitiedoelpunt van de jonge aanvaller in het shirt van Gemert.

De zwartwitten bleven daarna domineren. De ploeg van Reinald Boeren speelde met overtuiging, legde goed voetbal op de mat en was in de 28e minuut dichtbij de 2-0 via een schot van Thijs van Pol. Dat had nog geen succes, maar de grotere voorsprong kwam er alsnog. Joop Daniëls kapte, draaide en kapte nogmaals om vervolgens de keeper van Dongen te testen. Die redde eerst nog, maar moest het antwoord schuldig blijven op de rebound van Ralf Kemper: 2-0.

De Gemertse koek was nog niet op. Nog voor rust kwam de 3-0 op het scorebord. Bram Jacobs scoorde twee weken geleden al tegen Hercules en deed dat zondag opnieuw. Hij prikte raak uit de rebound, nadat een kopbal van Thijs van Pol uit een corner nog was gekeerd. Bram Jacobs voorzag een prima optreden daarmee van een gouden randje. De centrale verdediger werd na afloop uitgeroepen tot Man of the Match.

Gemert ging dus met een zeer comfortabele marge aan de thee, maar wilde per se bij de les blijven. Want Dongen speelde, ondanks de achterstand, zeker niet slecht.

De beginfase van de tweede helft wekte vertrouwen bij het thuispubliek. Thijs van Pol had de kans op de 4-0, maar de Dongense keeper redde prima. Dongen had inmiddels wel het tempo danig opgeschroefd en kwam na een uur op 3-1 via een treffer van Mart van Bree jr. Meteen daarop had opnieuw Thijs van Pol de kans om Gemert in veilige haven te loodsen, maar van dichtbij stuitte hij op de doelman van de gasten.

De midden-Brabanders putten er moed uit en probeerden Gemert terug te dringen. Dat leidde niet meteen tot een groots offensief en enorme kansen, maar Dongen was wel beter nu. Gemert probeerde uit de tegenstoot gevaarlijk te worden, maar dat lukte maar mondjesmaat. Ondertussen moesten de mouwen opgestroopt worden om Dongen van het lijf te houden.

Dat lukte. De Dongense aansluitingstreffer bleef uit tot heel laat in het duel. De 90 minuten stonden al op het bord toen de gasten er 3-2 van maakte. Bono Barten had eerst nog een uitstekende reactie in huis in een een-tegen-eenduel, maar moest even later toch een keer de bal uit het net grissen.

Verder liet de thuisploeg het niet komen en zo werden opnieuw drie punten op het conto bijgeschreven. Gemert klimt ermee naar de zesde plek in de derde divisie en dat is een positie waar de zwartwitten eind oktober best trots op kunnen zijn. Volgende week gaat de ploeg op bezoek bij Jong ADO Den Haag.

GEMERT: Barten; Leijten, Westerlaken, Jacobs, Houwers, Habraken, Brouwers, Den Dekker, Daniëls (83. Ben Rouba), Kemper (76. Kreekels) en Van Pol.